Jangan Menangis Sayang 10


“Hihihi….! Hahaha…..!” aku ketawa sakan malam tu. Teringat kejadian tadi di mana aku menjadi wartawan dalam selimut..

“Ya Allah! Ape kena dengan ko ni, Shima? Ketawa macam pontianak mengilai je aku tengok…!” sergah Nurul di sebelah. Masa tu kami bertiga tengak syok tengok Cerekarama kat TV3 lakonan Zamarul Hisham.. Pelakon pujaan Ita tu. Entah apa yang syoknya kat Zamarul Hisham tu pun aku tak tahu.. Ita menjeling padaku. Mungkin dia geram kerana ketawaku tadi mengganggu konsentrasinya menonton tv tu..

“Takde apa-apa! Just teringat hal kat ofis tadi…”

“Mm.. ade something yang fun untuk ko kongsi dengan kami kan?? Citelah… Macam mana hubungan ko dengan Fendi? Korang dah bercinta erk?? Fendi ade luahkan perasaan die kat ko ke?” bertubi-tubi aku kena tembakan peluru berpandu bebelan Nurul. Ceria semacam je aku tengok muka Nurul bila bertanya hal si Fendi ni. Takkanlah dia suka aku couple dengan bos kami tu?

“Bos ko tu, tengah tunggu puteri badak sumbu turun dari zoo kayangan kat atas angin tu… Ada paham?? Pasal tu la aku gelak…! Giler ape.. nak tunggu orang yang dia cinta zaman tok nenek dia dulu.. Entah-entah puteri dia tunggu tu dah beranak pinak..” akhirnya aku membuka mulut tentang apa yang menggelikan hatiku.

“Ish ko ni… Tak baik kutuk bos tau, tak berkat gaji ko dapat!!”

Memang sejak aku kerja satu ofis dengan Nurul ni, mulutnya tak terlepas dari berkata tentang bos kami tu.. Hensem la.. baiklah.. Agaknya buta mata sebelah Nurul ni kot.. Singa tu dia kata baik? Asyik mengaum je kerja Fendi tu kat aku. Pantang salah sikit, huh, bising!

Aku masih ingat ada pada suatu hari tu, Fendi baling fail kat aku. Fuh…nasib baik tak berbenjol dahi aku ni.. Ingat aku ni atlet ke nak main baling-baling?

“Kerja yang senang macam ni, awak tak boleh buat ke? Banyak yang salah. Lagi satu kenapa time appointment saya dengan client asyik salah time..? Awak ada dengar betul-betuk tak jam berapa mereka nak appointment dengan saya? Ke tengok awak tu tak berkorek?”

“Saya dah catit betul-betul la, Fendi!”

“Hello…! Kat ofis jangan panggil saya dengan nama, tau tak? Nanti apa staff lain akan ingat?”

“Tapi kita kan nak bertu......”

“Shh… Saya tak mahu tahu tentang itu.. Tutup buku, ok?”

Adoii… malang betul aku dapat Fendi.. Nasib baik juga lah sekarang dia tak jadi nak meneruskan hubungan kami.. Aku pun bukannya suka sangat kat mamat sewel ni.. Gila! Asyik nak kena ikut cakap dia jerr….!

Aku memandang Nurul. Eii.. minah ni, kenapalah? Dari tadi tengok aku…
“Ko ni apahal? Pandang macam nak telan aku je…”

“Saja.. suke! Rugi lah kalau takde lelaki yang minat kat ko ni..”

“Kenapa pulak mereka rugi?”

“Sebab ko sekarang dah cantik.. Sebelum ni tak pernah aku tengok ko pakai make-up. Sekarang benda tu dok berkepit je dengan ko…”

“Bukan aku nak pun ber make-up tu, bos ko yang giler tu la… Ada ke patut dia cakap aku tak cantik? Hari-hari kena solek nak bagi dia tengok. Geram aku dibuatnya! Tension aku ….!!”

Kadang-kadang aku hairan bin ajaib jugalah dengan Nurul ni.. Hampir setiap hari dia tanya hal aku dengan Fendi. Iyelah.. setiausaha dengan bos, takkan takde skandal kot..? Itulah yang selalu Nurul cakap kat aku. Ada masanya berdesing juga telinga ni dengar soalan sensasi macam tu.. Tapi aku buat bodoh je… Malas aku nak bergosip dan buat cerita panas kat tempat kerja.

“Bos tu minat ko kot…? Sebab tu suruh ko solek cantik-cantik. Mestilah dia nak buah hati ni sentiasa up to date..” sampuk Ita, tiba-tiba berminat nak join perbualan aku dengan Nurul..

Laa… patutlah cite kat tv dah habis.. Jam pun dah berdeting dua belas kali.. Nasib baik esok cuti..Jangan lah diorang tahu aku ni dah pernah dirisik orang.. Lebih-lebih hal bertunang yang tak jadi tu.. Malu aku nanti…

“Mustahil Fendi minat aku…! Aku tak suke pun kat die! Benci adalah…!!”

“Tak baik tau membenci seseorang tu… Dibuatnya orang tu yang jadi pasangan ko esok…. hah, naya! Silap hari bulan ko pun tangkap feeling dengan die…”

“Korang pun janganlah doakan aku macam tu pulak! Aku tak nak lah dengan Fendi tu…”

“Tak nak konon! Hari-hari bercerita pasal Fendi, tak jemu pula.. Takkan sikit pun ko takde perasaan kat die…?” Amboi… Nurul ni bukan main lagi cuba perangkap aku..

“Takde ape laa….! Orang macam aku ni sape nak…” tiba-tiba aku buat muka sedih..Trick la…Tapi kawan aku yang dua orang ni memang tak makan saman punya…!

“Buruknye….laa…! Padan lah tadi dia jadi pontianak…Haha…”

“Tapi silap satu je… Pontianak mane ade rambut pendek..!”

Ciss…! Sempat lagi mereka berdua kutuk aku tu.. Takpe, nanti aku buat rambut ni jadi panjang....! Kalah rambut korang tu..

Terus aku tunjal dahi si Nurul ni. Mengadu sakit terus dia.. Padan muka! Sape suruh dia menyebelahi Fendi tu.. Lepas tu aku tengok Nurul dah sengih balik.. Sah lah tak sakit dahi dia ni.. Kepala batu ape??

Nurul tersenyum lagi. Ligat otaknya memikirkan sesuatu.. Entah apa jenis mentol yang bernyala atas kepala tu. Tu… tengok dah kuning mentol tu…!!! Tinggg!!!

4 Response to "Jangan Menangis Sayang 10"

  1. keSENGALan teserlah.. says:
    February 11, 2009 at 12:28 AM

    ngeeeeee...
    besh2..
    tp xder arh part shima ngn fendi..rindu ngn telatah dorang.,.
    ske2..
    smbung2..

  2. bidadari cinta says:
    February 11, 2009 at 11:56 AM

    ok..saye sambung nnt..tunggu tau...

  3. Anonymous Says:
    February 11, 2009 at 7:12 PM

    haha..
    besh2..

  4. noorhayaty85 says:
    February 12, 2009 at 7:44 AM

    bidadari cinta..best lh..sambung lh lgi..panjang2 skit..xpuas lh..he3

Post a Comment