Jangan Menangis Sayang 9


Kini sudah lima bulan lebih aku bekerja di bawah pengurusan Fendi. Aku pun dah tahu semua mengenai cara-cara kerjaku sebagai setiausaha peribadi kepada Fendi. Malah aku pun dah lali dengan sikap Fendi yang sering memarahiku tak tentu pasal gara-gara aku kurang mengikuti syarat-syarat yang ditetapkan.

Manusia manalah yang sanggup ikut semua syarat gila Fendi tu. Aku je yang boleh tahan.. Aku pun tak tahu setakat mana kesabaran aku akan teruji dengan syarat tu. Perempuan zaman dulu lain lah.. Memang dah biasa berpakaian macam tu tapi aku..?

Rimas aku dibuatnya. Kalau memudahkan pergerakan aku takpelah juga. Ini hampir-hampir nak tersungkur aku bila aku terpaksa berkejar setiap kali Fendi menjerit memanggil aku menyiapkan tugasan.

Tapi kini aku mula biasa dengan keadaan begini. Ya.. aku kena belajar menghadapi suasana baru ni.. Rambut sudah kusanggul hari-hari dengan penyepit rambut yang beraneka bentuk tu. Tubuhku tersarung dengan kebaya milik mama Fendi. Mm.. mama ke? Eh, bukan lah… Kami dah tak jadi kahwin jadi aku tak patut memanggil mama Fendi sebagai mama.

Tapi macam mana pendaftaran kursus kahwin tu? Aku dah bagi ic dan bayaran kepada orang yang berkenaan. Siot betul! Kursus tu pun aku kena bayar sendiri. Bukan aku nak pun.. Kedekut tahi hidung masin betullah si Fendi.. !!!

Kenapa aku nak kena daftar kursus tu sekali dengan Fendi? Ni yang buat aku makin keliru.. Entah apa motif Fendi? Kata tak nak kahwin dengan aku tapi pergi daftar kursus kahwin bersama-sama. Entah-entah Fendi ni sengaja nak kenakan aku tak?

Sedang aku leka menaip isi kandungan pembentangan mesyuarat semalam, aku disapa seseorang di hadapan meja..

“Cik, nak tumpang tanya, boleh??”

Melihat wajah yang tersengih-sengih di hadapanku itu, aku hairan. Apahal pulak ni?

“Tanya apa?”

“Kat sini ke tempatnya nak booking tiket AirAsia ke Bangkok?” tanya lelaki itu lagi lalu tersenyum.

“Hah??” Kaget aku dibuatnya. Ada ke patut dia ingat aku ni kanuter tiket kapal terbang? Nak merasa aku punya penyepak ke??

“La… saya tanya ni, saya boleh booking tiket kat sini kan?”

“Aaa……..” Ish.. apesal suara aku tak terkeluar ni.. Takkan ada emas kot kat dalam mulut ni..?

Ya Allah, kenapa aku ni? Tiba-tiba jadi patung kat sini.. Soalan lelaki di hadapan ni aku belum jawab lagi… Kenapa ni?? Alahai… Hensemnya lelaki ni… Cair aku dibuatnya. Lebih-lebih lagi melihat dia tersenyum tadi.. Alis mata yang cantik terbetuk di wajahnya, matanya yang sedikit sepet persis seorang lelaki Cina, hidung yang mancung terletak.. Tubuhnya, mm… nampak sasa… Bagai nak gugur jantung ni… Oo…aku sudah terpikat padamu..

“Ehem…! Cik salah seorang pramugari ke?”

“Err…..?”

Fendi keluar dengan membawa beberapa fail. Fail itu diletakkan atas meja.

“Eh, Ipul? La.. datang sini tak bagitau kat aku….!” Separuh menjerit Fendi melihat teman seuniversitinya dulu, Syariful atau dipanggil dengan Ipul.

Hah, Ipul?? Ipul kah itu…? Mungkin dia ni Ipul aku tu? Masih ingatkah Ipul padaku?? Terus saja aku kembali ke alam nyata. Aku membetulkan pakaianku.

“Er… encik tanya apa tadi?”

Terangkat terus kening lelaki tu. Hairan! Tadi bukan main membisu je.. Alih-alih ada suara pula patung ni..

Fendi yang mendakap tubuh Syariful turut hairan. Mm.. ada apa-apa aku tak tahu ke? Bisik Fendi di dalam hati. Tajam mata Fendi merenung aku .

“Jom masuk bilik aku.. Boleh kita borak-borak..!” ajak Fendi sambil menepuk-nepuk belakang Syariful

“Memang itupun tujun aku datang.. Aku harap tak ganggu kau kerja..”

“Tak lah.. I’m boss… hihi…” Fendi tergelak sendiri. Menyampah..!

Mereka berdua masuk ke dalam bilik.. Hampir saja pintu bilik mahu tertutup rapat, muka lelaki itu terjegul di muka pintu..

“Cik.. saya nak booking tiket tau…! Nanti saya datang ambil.. Haha….”

La…gelak pulak dia.. Huh, nasib baik muka ko tu hensem sikit dari bos aku tu.. Kalau tak, sekali lah korang berdua tu aku adun dan tambah perencah dalam mangkuk umpatan aku ni…

Di dalam bilik, Fendi mempelawa Syariful duduk di sofa yang memang tersedia di bilik itu. Fendi menekan intercom dan memintaku menyediakan minuman untuk mereka berdua..

“Cantik ‘pramugari’ ko? Siap berkebaya merah lagi.. Nasib baik ni ofis, kalau kat kampung, sah-sah kena kejar dengan lembu jantan yang bertanduk” usik Syariful sambil membuka butang lengan baju kemejanya. Dilipat hingga ke siku. Mungkin sedikit kepanasan kerana memakai kemeja lengan panjang. Fendi tersenyum cuma. Tahu apa yang bersarang di fikiran temannya.

“Setiausaha baru aku tu… Baru beberapa bulan dia bekerja.. Ko ingat die tu apa? Anak ayam ker boleh main kejar?? ” Fendi membalas.

“Anak ayam yang cantik dan cute.. Hihi.. Kalau begitu cantik setiausaha ko, ingat aku pun nak satu jugaklah…”

“Weii… tadi kata die anak ayam..! Takkan nak dengan anak ayam kot..?”

“Cute apa… Rasa nak cubit-cubit ajer… Geram tengok pipi die..”

“Waaa…… Ko mana boleh cubit die…? Die tu aku punya staf…! Aku je yang boleh cubit dia..”

“Aku tahu lah.. tapi… ko mana boleh cubit die tu.. Bukannya bini ko pun…! Haha….” terus saja Syafirul ketawa sakan menyakat Fendi. Fendi menumbuk bahu Syariful tanda geram. Bergegar rasanya bilik Fendi dengan ketawa mereka berdua. Aku yang membawa dulang berisi cawan tu boleh rasa gegarannya. Macam nak runtuh bangunan ni pun ada. Entah apa yang lucunya.. Agaknya macam ni la kalau lelaki gelak ye.. Macam jin afrit pun ada..

“Ko ingat dia tu ada kembar ke?” soal Syariful setelah tawanya reda.. Soalan Syariful tidak berbalas apabila ekor matanya menangkap kelibatku yang masuk lalu air teh itu aku hidangkan di hadapan mereka. Aku perasan gelagat lelaki yang bersama Fendi tu. Galak matanya menelanjangi tubuhku. Seolah-olah aku tidak berpakaian. Aku jadi tak keruan.

“Erk… Fendi.. Saya keluar dulu…!” pintaku lalu segera beredar. Aku tak mahu tubuh ini menjadi mangsa mata si keranjang itu. Huh, itu penilaian pertamaku pada kawan Fendi. Agaknya semua kawan Fendi macam tu kot?? Mata miang keladi…! Pantang nampak perempuan, naik juling.

“Tak berkelip mata ko pandang setiausaha aku tu… Kang tak pasal-pasal lebam biji mata ko tu…! Ko fikir dia tu macam pompuan lain yang ko selalu kejar kat U dulu…?’

“Relaks la.. Yang ko marah sangat ni, kenapa? Takkan cemburu kot…?Aku bukan pandang awek ko pun…!” bersahaja jawapan yang terlontar dari bibir Syariful. Panas saja hati Fendi mendengarnya namun Fendi berjaya menurunkan suhu apinya itu bila memikirkan Syariful adalah temannya.

“Hari tu aku datang rumah ko.. Mama ko ada bagitahu something.. Amboi nak buat nasi minyak tak ajak kawan yer…!”

“Tak jadi lah, kawan!! Aku dah batalkan pun… Aku memang rasa nak kahwin tapi bukan dalam masa yang terdekat dan juga bukan dengan die…!”

“La…ko nak kahwin dengan siapa sebenarnya ni..? Ko nak tunggu bidadari kayangan turun ke bumi ke?”

“Adalah… Hahaha….!!!”

“Ko ni masih macam dulu ye.. Tak pernah nak ambil serius pun…”

“Ko nak tahu aku tunggu siapa….?”

“Siapa?”

Aku yang di sebalik pintu bilik Fendi terus memasang telinga. Nak tahu juga siapa yang berjaya mendapat tempat di hati Fendi, bos aku tu..












Reaksi anda : 

2 Response to "Jangan Menangis Sayang 9"

  1. keSENGALan teserlah.. says:
    February 2, 2009 at 3:48 PM

    isk2..
    nieh da mle nk kompius plus suspen nieh..
    ipul bru lak yg muncul nieh..
    isk2..
    nieh nnty mesty si shima engt si syariful uh ipul dye,,padahal si fendi nie ipul sbnrkan??
    n si ipul(fendi) nieh ngah tggu si tembam(shima)uh??
    nie nnty mesty ader misunderstanding nieh..
    smbung2...
    besh2...

  2. MaY_LiN Says:
    February 2, 2009 at 6:00 PM

    ala..nak pendi gak..
    xnak la dak ipul nie..
    pendi da sayang tu..
    cpt2la approach..

Post a Comment