Secarik Kasih Di Hujung Nyawa 12

Cikgu Syafik menyelongkar isi-isi kotak yang tidak tersusun itu. Bukan main banyak lagi 'warkah' tidak rasmi yang berjaya di ambil semasa 'spotcheck' tergempar yang dibuat semalam bersama guru displin, Cikgu Nordin. Dengan warna yang bermacam-macam serta bau wangi yang semerbak itu mengundang gelak sinis di hatinya.


'Hai... entah berapa kilo bedak agaknya ditaburkan pelajar-pelajar yang kemaruk sangat nak bercinta ni.' Hati Cikgu Syafik mengomel.


Entah apa sebabnya tiba-tiba sahaja Cikgu Nordin memberitahunya mahu membuat 'spotcheck' mengejutkan itu. Angin tidak, ribut pun tidak. Alih-alih semalam, bersama sepuluh orang pengawas sekolah Tingkatan 5, mereka meronda dari satu kelas ke satu kelas. Kebetulan waktu itu, ada mesyuarat diadakan melibatkan pengetua dan beberapa guru lain. Jadi, Cikgu Nordin mengambil kesempatan itu untuk menjalankan tugas yang sudah agak lama tidak dilakukannya itu.


Kesemua kelas dironda oleh mereka semalam. Tugas dibahagikan sama rata agar kerja berakhir dengan segera. Barang-barang yang sememangnya dilarang untuk dibawa ke sekolah seperti handphone, barang kemas, rokok, dan lain-lain dirampas. Habis diselongkar beg semua pelajar. Barang rampasan yang paling banyak ialah 'surat cinta'.


Kepala Cikgu Nordin tergeleng-geleng melihat anak buahnya menunjukkan surat cinta yang dirampasnya itu. Bukan main banyak lagi. Agaknya inilah salah satu punca kegagalan sesetengah pelajar dalam peperiksaan. Umur baru setahun jagung dah pandai bermain dengan perasaan.


"Hoii... syok membaca nampaknya!" sergah satu suara dari belakang.

Cikgu Syafik mengurut dadanya kerana terperanjat. Ditoleh ke belakang. Kelihatan Cikgu Naim tersengih-sengih sambil mengangkat keningnya. Buang tabiat lah tu..

"Tengah test nak tulis surat cinta sendiri ke? Hai cikgu, takkan nak belajar dari anak murid kot..?" perli Cikgu Naim.

"Kali ni, perempuan malang mana agaknya dapat surat dari Cikgu ni..?" sambung Cikgu Naim lagi. Memang itu sifat Cikgu Naim. Suka sangat memerli Cikgu Syafik yang bujang terlajak itu.

"Cikgu ni kalau tak menyindir saya dalam sehari, tak boleh ke? Macam lah takde kerja lain nak buat? Tu.. kertas ujian minggu lepas dah bertanda ke?" balas Cikgu Syafik mematahkan keangkuhan Cikgu Naim. Benci melihat senyuman Cikgu Naim.

Surat dalam sampul surat berwarna merah jambu itu diletakkan semula dalam kotak. Esok kotak itu akan diserahkan kepada Cikgu Nordin. Barangkali pelajar yang terlibat juga akan dipanggil.

"Huh..!!"

Cikgu Naik merungut. Lalu beredar dari situ.


Cikgu Syafik menarik buku laporan dari susunan buku yang bertimbun di depannya. Dibelek-belek jadual untuk hari esok. Sambil menanda sesuatu di dalam buku itu, ingatannya melayang melukis satu wajah di mata. Wajah yang ayu dan lembut itu seakan menggamitnya untuk merindui si dia. Seakan-akan memanggil namanya untuk dia terus menghampirinya angan-angan yang belum tentu akan tercapai.

Kalau lah bisa dia menulis suatu warkah bernada kasih sayang, apakah barangkali si dia sudi menyambut lalu bersama-sama berikrar untuk sehidup semati di bumi indah ciptaan Tuhan ini?

Mengingati saat-saat suara penuh sindiran Cikgu Naim tadi mematahkan terus mimpinya. Terasa kerdil dia mahu berdamping dengan si dia yang telah membuatnya mabuk kepayang hingga ke saat ini. Terkenang semula pertemuan yang tidak disengajakan itu. Wajah menahan rasa malu itu terasa sangat comel di pandangan matanya. Merah pipi si dia membuatkan dia tidak jadi untuk marah.

Walaupun memang kesalahan si gadis namun mana mungkin dia mahu menghamburkan rasa marah itu kepada si dia. Si dia yang selama ini dinantikan untuk satu pertemuan. Dan hari itu pertemuan yang sepatutnya di taman bunga beralih ke tandas guru. Ah malunya! Kalaulah dia mencanangkan kepada teman pertemuan pertama dengan buah hati di tandas, pasti ketawa yang hinggap di telinga.

Buah hati?? Kalau lah ia boleh direalisasikan...

"Kringggggg!!!"

Cikgu Syafik pantas mengurut dada. Ish, buat terkejut orang saja!, desis hati Cikgu Syafik.

Bilik guru yang tadinya sunyi sepi, riuh dengan suara guru-guru yang baru saja selesai mengajar. Masing-masing sibuk bercerita tentang aktiviti hari esok. Maklum sajalah, esok hari Sabtu. Sudah tentu banyak rencana mereka. Cikgu Syafik juga yang keseorangan. Kalaulah dia mempunyai kekasih, sudah lama diajaknya ber'dating' esok.

Cikgu Syafik menggaru kepala yang tidak gatal itu.

"Hai, cikgu! Fikir masalah ke?" tegur Cikgu Durriyah yang kebetulan baru sampai. Buku latihan yang dibawa diletakkan atas meja. Tersenyum Cikgu Durriyah melihat telatah kebudak-budakan Cikgu Syafik.


"Fikir masalah negara ke? Tak payahlah susah-susah, cikgu! PM kan ada. Biarlah dia kerah menteri-menteri dia yang fikir.."


Usikan Cikgu Durriyah menerbitkan senyuman di bibir Cikgu Syafik. Mm.. ada chance ni..

"Mmm..cikgu! Esok cikgu buat apa ye..?" tanya Cikgu Syafik.

"Kenapa, cikgu? Nak ajak saya jalan-jalan ke?"

"Kalau takde masalah....."

"Tu yang masalahnya, cikgu!"

"Kenapa?"

"Rasanya nak juga la saya ni merasa naik kereta Gen-2 cikgu tu tapi kan... tunang saya nak campak kat mana..?"


"Longkang kan banyak..!"


"Amboi, perli nampak!

"Hehe... maaf lah, cikgu! Saya bergurau saja. Dah tentu tunang cikgu tak bagi kita keluar berdua, jadi... mmm... apa kata kalau cikgu ajak sekali kawan baik cikgu tu?"

"Cikgu Safira?"

Cikgu Syafik menganggukkan kepala.

"Ala.. cikgu ni. Ada udang di sebalik mee ke?? Sebenarnya cikgu nak ajak Cikgu Safira keluar kan..? Tapi saja nak guna saya jadi orang tengah, betul tak?"

Tekaan Cikgu Durriyah mengundang senyum di hati Cikgu Syafik. Rasa kelakar pula bila ada yang mengetahui niat sebenar di hatinya. Memang pun, Cikgu Syafik dah lama terfikir-fikir akan idea untuk mengajak guru muda itu untuk keluar dengannnya namun rasa malu yang menghimpit membatalkan niatnya.



"Cikgu Safira nak ke keluar dengan saya ni? Maklumlah, apa lah sangat yang ada pada saya ni.."



"Eh, nak malu apanya? Bukannya cikgu takde hidung ke, takde mata ke, bisu ke.. Semuanya sempurna.. Cubalah cikgu ajak Cikgu Safira tu. Manalah tau, kalau dia pun sudi, kannn..??"


Cikgu Syafik tersenyum lagi.



























































































Reaksi anda : 

2 Response to "Secarik Kasih Di Hujung Nyawa 12"

  1. korro suffian says:
    February 4, 2011 at 8:07 PM

    citer ni best tapi terlalu byk konflik .. jadi x menarik pulak.. banyakkanlah adegan di antara cikgu syafik ngan safira...

  2. Anonymous Says:
    July 12, 2011 at 10:38 PM

    xnk smbung ke cite nie?

Post a Comment