Dah Tak Nangis Dah 1

Fikiran Fendi seakan berserabut. Keadaannya sudah tidak terurus. Rambut yang tadinya tersisir kemas sudah kusut. Sudah hilang kekacakan wajahnya yang sering menjadi igauan di malam hari oleh Shima. Sudah hilang resahnya kini. Berganti pula dengan kerisauan yang mula mengetuk gegendang hatinya. Bertalu-talu rasa risaunya itu.

Semuanya telah bercampur aduk. Kaki Fendi sudah kepenatan kerana mundar-mandir di depan bilik ICU tu. Lampu merah masih lagi menyala. Bila lah agaknya lampu ni nak bertukar warna..?? Asyik merah sahaja. Macam lampu trafik!

Beberapa bunyi derapan kaki saling berlaga kedengaran di telinga. Saat itu Fendi menoleh ke sisi. Di matanya, bayang Puan Farida dan suaminya yang berjalan sedikit tergesa-gesa menggamit hati. Pasangan suami isteri itu mendapatkan Fendi.

‘Alahai..mak dan ayah mertua aku dah datang dah..!’

Fendi berkata di dalam hati. Rasanya tadi dia telefon mama dan papanya tapi sekarang yang datang keluarga mertuanya pula. Cepat betul mereka dapat berita Shima masuk hospital ni. Tahu lah Shima tu anak kesayangan mereka kan…

“Fendi, anak ibu macam mane? Dah lama ke dalam bilik tu..?” tanya Puan Farida dengan matanya menunjuk ke arah bilik ICU.

Fendi menggeleng tidak tahu. Ya, memang Fendi belum tahu lagi. Entah berapa jam agaknya doctor mengambil masa di dalam. Fendi tidak kira pun. Bimbang semakin beraja di hati. Mudah-mudahan Allah S.W.T menyelamatkan kedua-duanya.

Hati ibu mana tidak risau melihat anak yang dikasihi kini bertarung nyawa di situ. Bukan nyawanya sahaja malah satu lagi nyawa yang baru ditiup rohnya itu. Tambahan pula masih ada sebulan lagi untuk bakal cucunya melihat dunia ini. Puan Farida mendoakan keduanya selamat. Dan paling penting supaya Shima selamat melahirkan bayinya.

Tiba-tiba pintu ICU terkuak dari dalam. Tiga orang yang berpakaian putih keluar dari situ. Fendi mendapatkan mereka.

“Doktor, bagaimane dengan isteri saye?”

“Awak, suami pesakit?”

Fendi angguk kepala.

“Lagi 3 hari awak boleh bawa die balik! Buat mase sekarang kondisisi die lemah. Jadi kami akan tahan die di wad.”

“Kandungan isteri saye..?”

“Kandungan isteri awak……..?”


Fendi membawa bungkusan buah epal itu ke wad bernombor 34. Muram sahaja wajahnya. Kenapalah agaknya..?

“Sayang dah sihat?”

“Dah..” aku menjawab pendek.

Kepala ku toleh ke tempat lain. Pendek kata, tak pandang langsung wajahnya namun tanganku tetap mengambil bungkusan yang dihulurkan. Semarah-marah aku pun aku masih taat padanya sebagai suamiku. Sudah dua hari aku berkelakuan begini. Seolah-olah aku menyalahkan Fendi atas apa yang berlaku.

Geram sangat. Dia lah punca segalanya. Kalau tak, aku takkan masuk hospital busuk ni. Busuk?? Ye la.. memang busuk pun. Busuk dengan bau ubat. Pening kepala aku dibuatnya. Tak tahan betul! Loya tekak ni bile membayangkan aku sedang menelan ubat yang banyak itu. Eiii…..!! Lagi pula, lautan manusia yang membanjiri hospital ni buatkan aku terasa macam di dalam kubur saja. Semuanya memutih!

“Baby kite pun sihat kan..? Abang ade bawakan makanan untuk baby kita ni. Sayang makan ye..” pujuk Fendi. Ditunjukkan bungkusan kuning tu padaku.

Buah epal?

“Untuk baby saja ke? Untuk sayang mane?” tanyaku sedikit geram. Fendi kata die beli untuk baby. Habis, untuk aku mane?? Nak kasi aku berlapar ke? Mahunya aku jadi ibu mengandung paling slim tahun ni..

“Laa… biol ke ape ni? Buah ni kalau sayang makan, baby pun akan makan jugak! That mean, abang belikan untuk kamu berdua, insane kesayangan abang!” penjelasan Fendi buat aku terkedu.

Gaya percakapannya, memang buat aku sakit hati. Ya, Tuhan! Mengapalah aku dapat suami macam Fendi ni? Dengan isteri pun main hentam je cakapnya. Tak reti-reti nak bersopan ke? Biol?? Bahasa apakah itu?? Huhuhu…

“Marah??” tanya Fendi. Serentak Fendi menjalarkan jarinya ke hidungku lalu dicubit manja.

“Biol?? Habis abang tu ape, sengal??” aku membalas. Patut ke dia panggil aku biol? Nak kena ni….

Dari semalam, sejak aku sedar, tiada ungkapan maaf keluar dari bibir suamiku. Ego sangatkah suamiku ini?? Kenapa susah nak minta maaf dengan apa yang dah terjadi tu? Mana mungkin Fendi boleh melupai peristiwa semalam. Atau dia beranggapan dia tidak bersalah dalam hal ini.

Dalam tempoh yang singkat, ahhh…! Aku yang merasainya. Aku yang hampir keguguran. Aku takkan lupe sakit yang aku alami itu. Aku hampir-hampir kehilangan permata buah hatiku. Syukur aku masih diberi kesempatan untuk menjadi seorang ibu.

“Abang dah tak sabar nak tunggu ‘belon’ meletup! Ingatkan dah meletup semalam…. Auchhh…!” Fendi menggosok pahanya yang telah kucubit tadi. Hilang terus muka muramnya. Muram yang sengaja dibuatkan. Buat sakit hati tengok mimik muke Fendi ni. Tahu main-main saje..

“Rasakan! Punyalah takut sayang ni kehilangan baby kite, abang boleh cakap macam tu pulak! Abang ni tak sayang sayang ke?”

“Sayang…”

“Habis tu, kenapa abang ni asyik main-main saje.. Cakap benda serius pun abang boleh main-main. Perangai abang macam budak-budak je. Tak mature langsung! Buatnya jadi betul-betul…!”

“Syhhh….”

Jari telunjuk Fendi hinggap tepat dibibirku. Menamatkan kata-kataku sebentar tadi. Tahu pun takut! Lihat saja muka Fendi, serius la pulak!

“Jangan cakap benda bukan-bukan! Abang tak suke! Abang bergurau ade tempatnya. Ape yang abang buat sebelum ni sebab abang nak sayang happy saja. Takde makna lain. Abang nak cipta kenangan antara kite. Kenangan mase kecil yang separuh jalan saja. Kenangan bile kite dah kahwin ni. Semua tu akan jadi memori kite bersama. Abang mahu jadi insane yang pertama dan terakhir dalam hidup sayang. Insan yang berkongsi segala-galanya. Abang nak bile abang dah tiada kelak, ape yang abang buat ni akan ingatkan sayang pada abang. Abang cintakan sayang. Forever! Takde siapa boleh pisahkan melainkan ajal yang dijemput malaikat maut..!”

Aku terpana. Betul ke apa yang aku dengar ni..? Aku rasa macam kembali ke zaman kami bercinta dulu. Ceh..sejak bila lah kami bercinta ni?? Rasanya boleh tak kalau aku labelkan yang kami ni pasangan yang bercinta selepas kahwin?? Bukan seperti zaman sekarang ni, kena bercinta dulu baru kahwin. Mm.. apa-apalah.

Ade air hangat mengalir laju di pipi. Terkebil-kebil mataku menampung lebatnya air itu membanjiri kelopak mata kecilku. Bicara romantis Fendi tadi terasa menyerap ke kalbu ku. Sehebat itukah cinta Fendi padaku?

“Tapi… abang kalau bercakap tak pernahnye nak serius! Asyik main-main aje..! Menyampah!!”

“Abang main-main dengan sayang je.. Takkan sayang masih tak faham abang lagi..?”

Aku hanya tersenyum. Macam mana lah aku nak faham? Soal serius pun Fendi ambil mudah. Aku yang hampir-hampir keguguran lagi takut. Takut akan kehilangan bayi kami ini.

Kalau bukan sebab cinta, mana mungkin Fendi akan melamarku dulu. Kalau bukan kasih, takkan kini aku bergelar isteri tercintanya. Betapa hebatnya lautan dugaan yang kami renangi bersama, bukankah itu tandanya cinta Fendi padaku..??

Aku mengusap perutku. Rasa tertumpah kasihku pada janin di dalamnya. Salah satu bukti kesetiaan Farid. Benih cinta yang telah kami bajai bersama biarpun suatu waktu dulu aku kurang percaya dengannya. Penipuan beberapa bulan yang dilakukan menguji kesabaran hati seorang perempuan seperti aku.

“Doktor cakap lagi 3 hari, sayang dah boleh keluar hospital. Nanti kite beli barang baby ye..”

“Barang baby? Baby lambat lagi nak keluar..”

“Lambat apanya! Lagi beberapa bulan je nak keluar, tau! Pejam celik pejam celik.. dah sampai masa. Takpelah, kite siapkan awal-awal. Nanti tak lah kite kelam kabut!”

“Tak sabar-sabarlah abang ni…”

“Mestilah, anak pertama kan..?”

“Oooo…. Kalau anak kedua, ketiga, keempat, kelima…abang tak pentingkanlah mereka tu ye…? Taknak lah beli barang mereka…??”

“Kelima?? Sayang larat ke…? Kalau abang…sampai anak ke-11 pun abang sediakan keperluan mereka. Janji anak lelaki semuanya. Sebab abang nak jadi pengadil nanti..!”

“Pengadil ape pulak?”

“Pengadil masakan..”

“Abang ingat anak sayang tu pondan ke? Pertandingan masakan konon! Kalau semua lelaki, takkan semuanya kena memasak? Abang jangan nak salah didik anak kite..”

“Ishh… ape yang sayang merepek ni..? Takkan abang nak diorang jadi macam tu..? Abang nak satu team bola sepak tau... Adel ah kawan abang nanti…”

“Kawan sayang??”

‘Kawan sayang, abang la.. Siapa lagi….!”

Terus terhambur ketawa Fendi. Sempat juga dia mengenakanku. Nak kena luku ni..!
‘Bukkk!’

“Padan muke!!”

Aku jelirkan lidah dan naikkan ibu jari lalu kugoyangkan pada Fendi.

“Ape sayang ni? Mane aci buat abang ni..!”
Fendi mengusap kepalanya. Padan muka! Kan dah kena ketuk! Mentang-mentang aku sakit terlantar kat sini, ikut sedap mulut je nak usik aku. Tak sah kalau tak diusiknya setiap hari.

“Aci kat India ye…!”

Aku membalas. Huhu..dendam dah dilunaskan..! Terjegil biji mata Fendi dengar aku membalas katanya tadi. Sakit hatilah tu…!!


“Boleh lah..bang!!”

“Bosan lah duduk kat rumah ni..”

“Tak yah! Duduk je kat rumah. Bukannye abang suruh sayang kemas rumah atau basuh baju ke…”

“Lagi bosan kalau macam tu.. Takkan suruh sayang goyang kaki..? Nanti sayang tembam macam mane?”
“Abang suke!! Boleh buat bantal peluk setiap malam, kan??”

“Eeeiiiii!!”

Memang mati kebosanan lah aku duduk dalam rumah sebesar istana ni. Kalau ada orang gaji, tahan lah juga! Ada juga teman berbual aku. Tapi Fendi tak mahu. Fendi mahu hanya kami berdua berada didalam rumah ini. Sejak aku disahkan hamil dulu, aku dilarang membuat kerja rumah. Semua kerja akan dibuat Fendi selepas dia habis kerja. Mmm.. tak penat ke Fendi tu?

Balik kerja dari ofis, sambung buat kerja rumah pula. Sapu sampah, mop lantai, memasak, cuci baju, dan macam-macam lagi la.. Tak sangka aku, dalam perangainya yang suka mengusik aku tu, dia seorang yang rajin! Kalah aku yang perempuan ni. Patutnya kerja sebegitu diserahkan padaku. Macam mana lah mak mertua aku boleh didik Fendi sampai rajin macam ni..?

Aku membuka siaran Astro. Cerita yang menarik mewarnai TV Plasma 32” itu. Tapi.. cerita tu langsung tak menarik perhatian ku. Entah lah.. tahap kebosanan aku makin menjadi-jadi ni. Tak best lah duduk kat rumah..

9 Response to "Dah Tak Nangis Dah 1"

  1. misz nana says:
    December 17, 2009 at 12:35 PM

    biol?
    hahaha..
    boleh lak panggil isteri camtuh..
    adehh..

  2. Kiara says:
    December 17, 2009 at 6:06 PM

    sweeeeetttttt!!!! nak lagi =)

  3. sinichies_girl88 says:
    December 19, 2009 at 7:55 AM

    best...best nak lagi...
    caring gile ah fendi ni
    hehheeh
    :)

  4. MaY_LiN Says:
    December 19, 2009 at 12:56 PM

    alololo..
    pendi ni..
    amboi..
    da plan team futsal ke??

  5. Anonymous Says:
    December 19, 2009 at 5:05 PM

    best2.
    cpt2 lar smbung ye.

  6. Anonymous Says:
    December 20, 2009 at 7:38 PM

    bes gk cte ni.
    xp jgn smp mleret2 plak.
    huk3.

  7. anak laut says:
    December 20, 2009 at 11:29 PM

    salam...

    cerita yang sangat menarik.saya suka membacanya berulang-ulang kali..

  8. Anonymous Says:
    December 21, 2009 at 9:25 PM

    Hehehe...comel je Fendi ngan Shima nie....nk lg....

  9. farra ramli says:
    February 22, 2010 at 7:23 PM

    salam..mana smbungan nye??lama dh tggu ni..sweetla shima n fendi ni..hee~~

Post a Comment