Jangan Menangis Sayang 23


“Shima!!!”

Serentak itu tubuhku terdorong ke belakang setelah menyedari lenganku ditarik. Nyaris saja tubuhku dilanggar oleh sebuah kereta yang laju menuju ke arahku tadi. Jantungku mula berdegup kencang. Seolah-olah baru selesai membuat larian pecut 1000m. Pemandu itu pula membunyikan honnya berkali-kali. Barangkali mulut pemandu itu menyumpah-seranahku. Mungkin marah dengan tindakan ku yang seolah-olah cuba untuk membunuh diri sedangkan aku pula sebaliknya. Aku sendiri tidak sedar kakiku sudah melangkah ke tengah lebuh raya.

“Kalaupun awak nak bunuh diri, jangan lah buat di depan saye..! Awak boleh pergi terjun lombong ke atau terjun bangunan mane-mane pun asalkan bukan di depan saye. Awak ingat saye suke ke tengok orang yang saye sayang selama ni mati di depan saye?? Awak tak sayang nyawa awak sendiri ke? Awak tahu tak, saye tak sanggup nak kehilangan awak, Shima! Cukuplah sekali saye kehilangan awak dulu! Shima… Shima….! Awak dengar tak ni..?” Fendi menjerit.

Ketika ini kami bersandar di tepi kereta Fendi. Entah mengapa kepala ini, ku rasakan pening sangat menyebabkan aku sudah terlentok di bahunya. Badanku juga seolah-olah lemah tidak berdaya. Sejak dari dalam kereta Fendi, terlalu banyak yang aku fikirkan. Lebih-lebih lagi setelah mendengar penjelasan Fendi tadi..

Bukannya aku tidak dapat menerima hakikat bahawa Fendi adalah Ipul yang kucari selama ini. Cuma aku sedikit terkejut. Kerana aku rase kebenaran yang baru ku ketahui itu terlalu cepat menyesakkan dadaku. Walaupun hatiku meminta untuk menerima penjelasan itu sekaligus menamatkan teka-teki yang bersarang di jiwa, naluri pula semacam menidakkan perkara itu. Bukan begini caranya untuk meluahkan rasa cinta. Tapi… ahh….!

“Saye dengar lah.. Telinga saye belum pekak lagi.. Yang awak suke sangat kat saye ni, kenapa? Dah la menipu saye.. Tiba-tiba cakap yang awak tu Ipul saye. Ipul saye takkan buat kejutan begini… Ipul saye takkan tipu saye.. Selama ni awak rahsiakan tentang diri awak tu…”

“Awak jangan la cakap macam tu..! Saye tak berniat pun nak tipu awak. Mase saya datang masuk meminang awak dulu, saye terkejut melihat gambar awak semasa kecil dulu. Saye tak sangka saye akan meminang budak kecil yang jadi kawan saye dulu. Dan saye takkan lupe janji saye kat awak.. Memang mula-mula saye tak suke dengan pinangan tu tapi papa dan mama pujuk saye.. Mereka kata saye takkan menyesal kalau terima gadis yang saye pinang tu..! Saye pun tak sangka awak adalah Tembam saye. Sebab penampilan awak jauh berbeza. Lagi-lagi bile melihat adegan awak mase saye datang tu..Mm…!” terus saja Fendi ketawa tanpa menyambung ayat yang tergantung itu.

Entah apa yang lucunya. Aku tahu lah aku pernah buat adegan memalukan tu tapi jangan lah nak ungkit benda tu.. Benda dah lepas. Tengok tu.. Fendi masih lagi dengan sisa ketawanya. Sakit kepala mula datang lagi.

Fendi yang mula merasakan ade objek berat berada di bahunya merenggangkan jarak antara kami. Bahuku digoncang hebat oleh Fendi sedangkan kepalaku sudah terhuyung-hayang mengikut rentak goncangan tangan Fendi di bahuku. Aku lihat pandangan gelap di hadapanku seakan ada dua bayang…

“Kenapa dengan awak ni??” Fendi masih terus bertanya, cemas aku lihat wajahnya ketika itu sebelum aku mula merasakan pandangan sudah mulai kelam. Serasa tak terdaya aku nak menjawabnya…

“Awakkk…. Kepala saye pening sangat! Saye…saye.. rase nak pitam aje…”

Sebaik aku menuturkan kata-kata itu terus aku rebah ke tubuhnya….

*****************


Natasya menggeliat bangun dari tilamnya sebaik mendengar deringan loceng yang bising itu menganggu lenanya. Dalam keadaan yang separuh mamai itu, Natasya mencapai jam locengnya untuk mematikan bunyi bising itu. Natasya cuba membuka kelopak matanya walaupun dirasakan amat berat sekali. Jarum jam menunjukkan ke angkas 9. Lama dia termenung.. Hari ini hari Ahad.. Entah apa aktiviti yang hendak dilakukan hari ini.

Dengan berpakaian tidur, Natasya bergerak perlahan-lahan untuk ke dapur. Jalannya yang tidak berapa betul itu menyebabkan kakinya tersepak pasu bunga yang terletak di tepi dinding. Nasib baik lah tidak pecah pasu itu. Tekaknya tadi haus tiba-tiba. Semasa membuka pintu peti sejuk, ada secebis kertas terlekat di pintu dengan tulisan yang amat besar. Mata Natasya segera dibulatkan..

“Natasya, aku pergi dulu! Aku ingat aku nak ke luar negara. Aku rase Malaysia ni dah tak selamat untuk aku lagi.. nanti kalau papa dan mama tanya.. beritahu saja aku ada urusan kerja di Australia. Pandai-pandailah ko handle parents aku tu, ok?? Thanks bagi tumpang tidur di rumah ko ni..! Bye…”

Natasya mengeluh geram.. Tak habis-habis kena berjawab dengan Dato’ yang seorang ni merangkap pakciknya sendiri. Mulut mengalahkan murai tercabut ekor aje.. Kadang-kadang hairan juga Natasya, ada juga lelaki yang mulutnya jenis murai… Siapa lah yang boleh tahan dengan papa Syariful tu.. Bising tak tentu pasal. Apasal la pakcik aku ni boleh dapat title ‘Dato’ tu…??

“Tapi elok juga mamat sorang ni takde kat umah aku ni. Kang tak pasal-pasal kena tangkap!! Maunya malu tak keluar rumah aku esok.. Mmm aku nak pergi mana hari ni ye??”

Natasya berkata-kata sendiri. Jus orange yang diambilnya tadi sudah dituang di dalam gelas. Lalu diteguk air itu. Setelah tinggal separuh, Natasya meletakkan gelas itu sebaik mendengar nyanyian dari handpone dari dalam bilik. Berlari-lari anak Natasya ke biliknya untuk menjawab panggilan itu..

Melihat nama yang tertera di skrin handphone membuatkan jarinya pantas menekan ‘Yes’

“Hai.. bos!! Mimpi ape pagi-pagi ni? Hari ni kan off? Or maybe bos nak ajak saye keluar….?” riang sekali suara Natasya. Berbunga rasenya impian di hati untuk keluar dating dengan bosnya itu. Lagipun memang itu yang diharapkan selama ini.

Fendi yang berada di talian membetulkan suaranya bila mendengar jeritan nyaring setiausaha barunya.

‘Huh, tak habis-habis dengan gedik minah seorang ni! Ingat aku kemaruk sangat dengan kau?? Perasan lebih aje.. Ingat aku tak kenal ko sape??’

Hati kecil Fendi berbisik. Selebihnya Fendi rase menyampah. Mengingatkan tujuan asalnya menelefon Natasya, Fendi bersuara…

“Saye fikir awak tahu tujuan saya call awak ni.. Saya harap awak ingat dengan perjanjian kita.. Kerja awak sebagai setiausaha peribadi semetara saya akan tamat hari esok.. Sebab saye dah jumpe setiausaha saya sendiri.. Esok awak sudah boleh packing barang-barang di tempat awak.. Sebab esok saya akan bawak dia ke tempat awak tu.. Saya harap semasa dia datang, awak sudah tiada lagi di ofis saya! Awak faham kannn..??”

Hampir terjatuh handphone yang dipegang Natasya. Macam mana dia boleh lupa dengan perjanjian itu? Perjanjian yang menyatakan jawatan setiausaha peribadi yang dipegangnya hanya bersifat sementara. Segala butiran mengenai perjanjian itu telah dibaca dan ditandatangani. Natasya tahu bila-bila masa sahaja dia boleh berhenti. Mustahil lah Fendi tahu rancangannya dengan Syariful tu..

Dulu. setelah beberapa hari bekerja, Natasya mula mempunyai niat untuk memikat Fendi. Siapalah yang tidak kenal dengan Fendi. Ketampanan yang dimiliki dan kekayaan keluarganya membuatkan semua perempuan tergilakannya termasuk lah Natasya sendiri. Kerana itulah, Natasya lupa akan perjanjian itu. Hanya setelah Fendi menyebutnya sebentar tadi barulah Natasya teringat akan perkara itu. Nak menyesal pun sudah tiada gunanya. Kerana sehingga ke saat inipun, Natasya gagal memikat Fendi. Entah seiapalah perempuan yang membuatkan bosnya itu gila bayang. Pernah juga diselidiknya namun hanya sedikit maklumat saja yang yang diterimanya. Cuma dia tahu nama perempuan tiu ialah Shima. Siapa Shima tu? Anak lawyer ke? Atau anak majistret?? Huh…!!!Sebaik saja penggantinya ditemui, Natasya harus meletak jawatan dengan segera.

Itulah kenyatan yang dihadapi Natasya sekarang. Kaku sekejap Natasya di situ. Panggilan Fendi di corong handphone sudah tidak kedengaran lagi..

“Tak guna ko, Fendi!! Ingat ko anak orang kaya, ko tampan, punya syarikat besar, ko boleh hentikan aku sesuka hati..? Ko jangan ingat aku tak boleh cari kerja lain lepas ni.. Aku pasti lepas ni aku boleh jawatan lagi bagus dari yang ini. Boleh jalan lah dengan syarikat ko tu.. Huh, tak hingin aku nak hadap muka ko lagi…! Buat sakit hati saja!!” Natasya mengomel geram. Sakit rasa hatinya itu. Ingatkan tadi Fendi mahu mengajaknya keluar tetapi rupa-rupanya disebabkan perjanjian yang dibuat tidak lama dulu.

Dicampak handphone mahal itu lalu badannya berkecai menjadi dua. Natasya mahu melihat siapa penggantinya esok. Selagi tak tengok penggantinya esok, dia tak puas hati.. Natasya tahu esok hari terakhirnya di syarikat Fendi itu.

***********

"Huh, ko ingat aku tak tahu hubungan ko dengan Syariful tu? Perangai dua kali lima aje dengan Syariful tu… Patutlah korang tu jadi sepupu.. Memang ngam pun...”

Fendi mencebik bibir. Fendi masih ingat sewaktu dia mencari setiausaha baru dulu, Syariful datang berjumpa dengannya dan beria-ia mencadangkannya untuk mengambil kawannya bekerja di tempat Fendi. Masa itu, Fendi tahu sikap Syariful bagaimana meskipun mereka berkawan baik. Fendi tidak senang dengan perangai buaya darat si Syariful itu.

Disebabkan itu, Fendi mengambil masa selama seminggu untuk mempertimbangkannya. Dalam tempoh itu, dia cuba menyiasat perempuan yang dicadangkan oleh Syariful. Pernah sekali Fendi cuba mengekori perempuan itu. Memang gedik dan perasan bagus. Ketika itu, syarikatnya memang memerlukan setiausaha kerana sejak peninggalan Shima, banyak kerja yang terpaksa dilakukan. Fendi terpaksa menerima Natasya walaupun hatinya tidak mahu. Jadi sebelum berlaku apa-apa, Fendi menyediakan perjanjian untuk setiausaha barunya dan Fendi bersetuju untuk mengambil Natasya.

Fendi memandang Shima yang masih lena.

‘Kasihan kat Shima. Agaknya sebab banyak berfikir, dia jadi pening. Aku pun asyik susahkan dia saja..’

Fendi cuba mengejutkan Shima.

“Shima..!!”

Fendi menampar-nampar lembut pipiku yang ketika itu sedang lena di dalam kereta. Terpisat-pisat aku bangun sambil mata terkebil-kebil. Sesudah aku celikkan mata,

“Kite kat mane??” Fendi hanya senyum tanpa menjawab pertanyaanku. Kepala yang sedikit pening itu aku pegang.

“Shima pening lagi ke? Nak saye bawak pergi klinik tak? Saye tengok pucat aje bibir tu.. Kite pegi check doctor ye??” lembut saja suara lelaki ini kedengaran di halwa pendengaranku. Prihatinnya Fendi ni.. Tapi bile mengenangkan peristiwa semalam….

“Anak ibu dah balik!! Ya Allah, rindunya ibu kat Shima..! Shima okey tak ni??” ucapan yang bertalu-talu singgah ke cuping telinga. Aku memandang ke wajah yang menyebut namaku sebentar tadi. Ibu?? Pipiku dicium berkali-kali. Aku memandang sekeliling.. Ohh.. rupanya aku dah sampai di kampungku.

“Sudah-sudah la tu..! Bawak lah Shima masuk dalam dulu. Bagi die berehat.. Nanti kalau takde tenaga mase majlis tu, kan susah kite nanti? Lagipun, banyak perkara kite kena buat ni..” beritahu suara seseorang. Majlis??

Segera aku berpaling menghadap wajah itu. Ayah!! Tiba-tiba sahaja air mataku merembes keluar. Pilunya rasa hati ini. Segera aku keluar dari kereta Fendi. Lantas tubuhku dipeluk oleh ibu. Ayah yang berada di belakang ibu hanya menggeleng kepala melihat telatah si isteri.

“Shima bukan anak awak seorang je.. Tak lama lagi ade orang lain akan peluk die.. Lagi erat dari awak tu..Yang akan jaga anak awak tu. Mmm… Bagilah dia bernafas dulu. Biarkan die berehat. Tengok badan Shima tu, lemah saja..! Shima okey kan? Jangan difikirkan sangat perkara yang lepas..” ayah menepuk-nepuk bahuku sambil matanya menjeling pada Fendi. Ada sesuatu yang aku tak faham ke??

Terus aku menuju kebilik yang sudah beberapa hari ku tinggalkan. Sesampai dibilikku,

“Ibu!! Ayah!! Ape dah jadi dengan bilik Shima ni??”

Mak aihh..! Bukan main cantik lagi..! Sekali aku tengok, warna bilik ni macam warna kegemaran aku aje.. Warna hijau daun pisang. Lepas tu aku pandang baju warna krim yang tergantung di depan pintu almari. Kenapa macam baju nikah aje ni…?? Takkan lah……..????

Reaksi anda : 

14 Response to "Jangan Menangis Sayang 23"

  1. missy says:
    June 5, 2009 at 1:12 PM

    hahahahahahahahaha...
    tb2 jek kna kawen ek??
    klakal laa shima nii...

  2. keSENGALan teserlah.. says:
    June 5, 2009 at 1:57 PM

    hahha..
    fendi da amek action..
    cpt tol persiapan..
    ekeke..
    ske2..
    nk ending da ke cite nieh??
    huhu..
    smbung2..

  3. sepatu biru says:
    June 5, 2009 at 2:11 PM

    miahahaha.. lawak je dorg ni..
    ish jangan lah si natasya tu wat kecoh pape lg..
    insaf2 la..

    cepat2 sambung..

  4. syah Says:
    June 5, 2009 at 3:25 PM

    besh nyer..
    deorg dh nk kwin kn?..
    erm cpt la kwin kn deorg..
    mesty tmbh besh..
    nak lgi...

  5. ...CiKdiDa... says:
    June 5, 2009 at 4:23 PM

    dorg dh nk kwin??? waaaaaaaaaaa...besh!

  6. MaY_LiN Says:
    June 5, 2009 at 7:49 PM

    hahaha..
    besh nye..
    blik2 je kena trus kawin..

  7. ceritaku MEMORIKU says:
    June 6, 2009 at 12:45 AM

    ye shima akan kawen
    he3
    suke2
    sambung2
    -na'dz

  8. ::cHeeSeCaKe:: says:
    June 6, 2009 at 3:21 AM

    hahaha...nk nikah da ker?wawa..fendi ni da xsabar sgt ni..huhu..

  9. Anonymous Says:
    June 7, 2009 at 1:46 PM

    cepatlah sambung....
    x sabar nak tunggu nie....

  10. Anonymous Says:
    June 8, 2009 at 3:40 AM

    gler u!
    si shima tu ada energy lg ke lpz kawen kalo nk kawen segera? hahaha...
    sory fkir luar alam...

  11. intansufinaniza says:
    June 9, 2009 at 1:35 AM

    hahaha nikah je la senang sikit.. k cept sambung yer..

  12. Anonymous Says:
    June 12, 2009 at 8:54 AM

    sy suka karya awk.
    tak sbr nk tgu ending..
    mesti hepi endingkn...
    hrp awk trus bkarya ye....
    kmi semua akn hargai karya awk.....

  13. bidadari cinta says:
    June 12, 2009 at 1:22 PM

    terima kasih kerna mghargai karya saye..sokongan korg amat saye hargai..muahh for all of u..

  14. Org Ganu says:
    June 16, 2009 at 1:59 PM

    aik cptnyer nak nikah?hehe papepun cte ni menarik gak

Post a Comment