Jangan Menangis Sayang 18

Fendi mengelap peluh yang menitik di dahinya dengan saputangan yang dihulurkan Puan Farida sebentar tadi. Dada yang berdebar-debar tidak mampu menutup rasa takut yang menjalari tubuhnya. Entah kenapa penyakit lamanya datang kembali. Lebih-lebih lagi melihat papanya, sekadar tersengih melihatnya.

Puan Rafida merenung wajah lelaki muda di hadapannya. Dilihat wajah yang sedikit cuak itu.. Entah kenapa rasa kasihan muncul dalam fikirannya. Namun dalam masa yang sama hatinya sakit mengenang perilaku lelaki muda itu yang mempermainkan anak tunggalnya, Shima.

Dato’ Azman ralit meneguk kopi panas yang terhidang di hadapannya. Sedari tadi, ditiup-tiup kopi yang panas itu agar mudah sejuk.. Memang enak kopi buatan besannya itu.. Oppss.. bakal besan!!

“Perangai Nazri masih macam dulu-dulu jugak yerr?? Suke mengenakan orang!” tegur Datin Zalia seraya senyum kepada perempuan yang pernah menjadi jirannya suatu ketika dulu..

“Tu la.. Entah lombong mane yang dia jatuh tadi.. Habis berminyak muka dan tubuh abang Nazri tu.. Sekali tengok dah macam orang minyak aje.. Tu yang si Fendi ni terkejut beruk tu. Entah hantu mana!!” jawab Dato’ Azman lalu tergelak.

Dari tadi, Dato’ Azman melihat wajah redup Puan Farida. Barangkali tidak suka akan kedatangan mereka. Namun apa boleh buat, Encik Nazri sendiri setuju membantu walaupun ada sedikit halangan akan berlaku nanti.

Puan Farida hanya tersenyum tawar. Hatinya terasa serba salah. Antara mahu atau tidak sahaja dia melayan kerenah tetamu di hadapannya itu. Kerana mereka ini lah yang membuat aib mereka sekeluarga dulu.. Masih terngiang-ngiang di telinganya umpat nista yang diterimanya dulu..

“Kenapa ye pihak lelaki nak batalkan pertunangan ni? Persiapan sudah terurus.. Tiba-tiba saja tak jadi..” Mak Timah mula mengumpat di dapur..

“Entah la… Ada la tu masalahnye..” sahut yang lain pula. Riuh seketika dapur itu.

“Agaknye pihak lelaki dah tahu yang si Shima tu dah ‘ditebuk tupai’ kot… Tau –tau ajelah berapa banyak pinangan sebelum ni ditolak kan?? Tu mesti sebab Shima takut lelaki yang akan jadi pasangannya nanti tau pasal tu.. Lagi-lagi budak si Shima tu bukannye macam perempuan pun.. Ganas semacam aje.. Ala-ala tomboy pun ade.. Kamu semua bukan tak tahu Shima tu kan kerja di Kuala Lumpur sana.. Kebanyakan perempuan kalau dah tempat tu..memang sah laaa….” Mak Timah yang memang terkenal dengan mulut murainya terdiam melihat kelibat Puan Farida yang masuk ke dapur..

Semuanya senyap!

“Hah, kenapa tak cakap lagi yang anak aku tu buruk perangainye..? Macam jantan? Amboii.. mentang-mentang anak aku tu dah banyak kali menolak pinangan sebelum ni, korang semua nak burukkan anak aku la ye.. Korang sedar tak siapa yang datang meminang anak aku tu? Anak korang jugak kan?? Yang tergila-gilakan anak aku tu..”

“Anak aku tolak pinangan anak korang tu bersebab, tau tak? Ingat perkara kahwin ni boleh dibuat main-main..? Selama ni korang cakap yang bukan-bukan pasal anak aku.. Ingat aku tak tahu..? Korang fikir anak korang tu baik sangat ke??” marah Puan Farida lagi.

Semua yang berada di dapur diam. Wajah Puan Farida ketika sudah merah padam. Penat sudah dia memendam rasa. Kali ini dia patut pertahankan anaknya itu.

“Farida, Shima mane? Dari tadi saya tak nampak dia?” tanya Datin Zalia sekaligus mematikan lamunan Puan Farida. Tersentak Puan Farida dengan soalan Datin Zalia itu.

“Err… Shima keluar dengan kawan dia! Tak tahu la pergi mane. Katanya ke bandar..” balas Puan Farida gugup.

“Mm…!”

“Tapi dah lama juga kan Shima ke bandar tu kan..? Dari pagi tadi lagi.. Tak balik-balik pun.. Entah di bawa kemananya si budak Ipul itu..” ujar Encik Nazri lagi. Fendi yang membuang pandang ke tingkap di sisinya berpaling. ‘Ipul??’

“Ipul mane ni, Makcik Farida?” soal Fendi tak sabar-sabar. Takkan lah……?

Fendi mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena di sini. Ipul tu mesti Syariful, kawannya yang menjadi musuh dalam selimut selama ini. Bukannya Fendi tidak tahu perangai Syariful tu macam mana. Ya Allah! Shima…

“Entah lah.. Katanya kawan Shima.. Mm.. Ape namanya penuhnya, bang? Lupe pulak saya!” ujar Puan Farida seraya memandang suaminya.

“Kalau tak silap pakcik, Syariful!” beritahu Encik Nazri lambat-lambat.

Shitt!!!” balas Fendi geram. Tangannya digenggam erat.

“Kenapa ni, Fendi? Kalut semacam aje...?” Tanya Dato’ Azman terkejut melihat perubahan tiba-tiba Fendi.

Bukannya Fendi tidak tahu Syariful itu ada hati pada Shima. Bukannya Fendi tidak ambil peduli yang selama ini Syariful berdendam padanya kerana kisah lalu mereka. Fendi pasti Syariful akan membalas dendam terhadap apa yang berlaku sebelum ini. Sekarang ni, Shima pula yang menjadi mangsa.

“Aku tak boleh biarkan ni..!” jerit Fendi geram. Kata-kata lebih ditujukan pada dirinya sendiri. Dato’ Azman terkejut lagi. Apa sebenarnya yang berlaku ni..?

“Eh, Fendi! Nak ke mana tu..? Apa yang telah berlaku ni?” Dato’ Azman cuba meminta penjelasan. Fendi tidak menjawab pertanyaan Dato’ Azman sebaliknya jari menekan pantas mencari nombor telefon Sfariful di handphone nya.

“Hello, Ipul! Ko kat mane, hah? Apa ko dah buat pada Shima..? Ko jangan nak buat benda gila!!” marah Fendi bile panggilan dari talian sebelah sana disambut.

“Wooo… Relaks la kawan! Aku belum buat ape-ape lagi.. Tapi sekejap lagi aku akan buat sesuatu yang ko kata giler tu..!” balas Syariful lalu ketawa kuat.

“Baik ko bagitau aku, ko kat mane ni? Apa ko nak buat dengan Shima tu..? Ko tau kan dia tu hak aku? Ko jangan nak buat sesuatu yang tak masuk akal!” amarah Fendi sudah tidak dapat dibendung lagi. Fendi takut Syariful akan melunaskan dendam yang selama ini terbuku.

“Hak apa, Fendi? Antara ko dan dia belum ada apa-apa ikatan yang boleh mengesahkan Shima tu milik ko! And aku bila-bila masa boleh jadikan dia pengganti Rina! Ko tau tentang itu kan..? Ko rampas Rina dari aku dan sekarang aku nak ko rase apa aku rasa sebelum ni..!” balas Syariful.

“Ko memang tak guna, Ipul..!!!”

Fendi tidak mahu Shima menjadi mangsanya. Shima perempuan suci yang tak patut dianiaya hanya kerana dendam antara mereka berdua. Puan Farida, Encik Nazri, Datin Zalia, dan Dato’ Azman hanya berdiam tidak mengerti apa yang sedang berlaku. Sedangkan di dalam hati melonjak-lonjak untuk tahu apa sebenarnya yang sedang terjadi. Paling penting, kemana Shima akan dibawa oleh Syariful itu..?

**********************


“Sayang, abang nak sayang makan dulu! Ambil nasi bungkus ni.. Makan ye sayang..! Malam nanti kita nak ‘kerja’ tau..! Abang tak mahu sayang takde tenaga malam nanti..” bisik Syariful manja ke telingaku. Tangannya pula mendarat di bahuku. Naik geli badan aku dibuatnya. Aku boleh merasakan nafas Syariful yang dekat di telingaku. Sayang?? Wekk.. nak muntah aku dibuatnya..

Aku mendengus geram. Kurang ajar betul mamat ni..! Senang-senang dia cuba nak menyentuh aku yang tidak mampu melawan ni. Otak die ni ade masalah ke? Suruh aku makan tapi tangan yang terikat ni dia tak leraikan.

“Awak bodoh atau biol, hah? Saya nak makan guna apa? Tangan saya terikat ni.. Lepaskan saya, setannnn!!” aku menjerit sekuat hati. Entah di mana kami berhenti sekarang ni. Aku tahu tadi Syariful berhenti di satu perhentian untuk membeli makanan dan kemudiannya Syariful memandu lalu kami berhenti di tepi jalan ni. Aku pandang kawasan sekeliling. Hutan!! Ishh.. takut pulak aku! Buatnya ada harimau keluar dari hutan ni, dan ngap aku.. Ishh.. Tak sanggup aku nak fikir..

Aku memandang Syariful yang tersengih-sengih. Sengih macam kambing aje..! Bodoh! Mamat ni memang gila betul. Menyesal aku ikut dia ni. Tak pasal-pasal kena kawin dengan mamat kambing ni. Oh no!! Aku tak mahu kawin dengan mamat kambing. Busuk..! Perangai pun macam iblis!!

“Okey, sayang..! Abang lepaskan ye.. tapi..jangan cuba-cuba lari dari abang tau..!” bisik Syariful lagi. Aku rasa bulu tengkuk aku dah naik dah ni.. Entah kenapa aku rasa geli mendengar Syariful memanggil aku sayang..

Tadi aku dengar dia ada dapat panggilan dari seseorang. Fendi! Ya, aku tahu Fendi yang telefon Syariful ni tadi.

‘Fendi, tolong saya! Saya tak nak kawin dengan Syariful ni. Selamat kan saya, Fendi!’

Aku hanya boleh menjerit dalam hati saja.. Huh, kalau lah aku ada kuasa, dah lama aku hantar isyarat kat hati Fendi tu supaya dia boleh mendengar suara aku ni.. Kan aku tengah mintak tolong ni.. Tapi boleh ke dia dengar? Ish.. aku ni dah banyak sangat mengarut ni.. Macam mana aku nak terlepas dari mamat ni, ye??

****************

Fendi baru sahaja keluar dari balai polis sebaik sahaja membuat laporan polis. Tapi kata-kata polis tadi sedikit meresahkan hatinya. Shima belum hilang 24 jam lagi jadi pihak polis tidak boleh melakukan apa-apa lagi. Kalau lah macam ni, terpaksa lah bertindak sendiri dulu. Pun begitu, polis berjanji mereka akan cuba memantau kes ini.

Fendi masuk ke dalam kereta. Handphone yang diletakkan atas kerusi di sebelahnya di ambil. Ada mesej yang masuk!

Syariful : Fendi, mlm ni aku akan jadikan pompuan kesygan ko tu sbg permaisuri ati aku.
Jgn ingt ko akn dpt die. Dia akn jadi hak aku, tau? Haha..

Fendi : Ko jgn nak jd setan, tau tak! Shima tu hak aku!

Syariful : Sorila kawan. Beberapa jam lg, Shima to be my wife..Daaa….

Syariful terus mematikan talian handphone nya. Baru puas hati! Syariful tahu pastinya saat ini Fendi menyumpah dirinya. Biarlah, yang penting hati nya puas dan dendam lama tertunai malam ini. Dan satu bonus bagi Syariful bila melihat Shima yang diam-diam berisi ni akan jadi miliknya sekejap lagi..

‘Tak sangka Shima ni memang cantik.. Kecantikannya yang tersembunyi..’

Syariful tersenyum memikirkan kata-katanya. Teringat setiap kali dia datang ke ofis Fendi semata-mata untuk mengusik Shima yang badannya mengalahkan potongan badan seorang model. Lekuk pinggangnya yang menggiurkan..

Syariful mencapai handphone nya satu lagi. Didail satu nombor yang tersimpan di dalam memori. Sementara menanti panggilan disambung, mata Syariful menjeling ke arah Shima yang terbaring di kerusi belakang kereta. Kelihatan nyenyak. Shima tidur, mungkin dia keletihan.

***************

Aku membuka mataku perlahan-lahan sambil melihat reaksi Syariful yang sedang menanti panggilan dari seseorang. Syariful membelek-belek handphone di tangan. Aku terfikir-fikir ketika ini, bagaimana aku hendak terlepas dari tangan Syariful yang gila ni..

Seminit..dua minit..tiga minit…empat minit… Aku memandang Syariful yang begitu asyik dengan handphone nya. Huh! Kalau macam ni, susah la aku nak melepaskan diri. Tali yang mengikat tanganku semula, telah aku rungkaikan. Tunggu masa sahaja. Kadang-kadang aku pejam kan mata bila terlihat anak mata Syariful memandangku. Mungkin Syariful ingin memastikan samada aku sudah terjaga atau belum..


Tiba-tiba aku melihat wajah Syariful yang sedikit berkerut di dalam kegelapan malam ini. Entah kenapa wajahnya begitu.

“Aduhh.. masa ni lah perut buat hal pulak! Ish.. Hutan ni dah la gelap! Kat mane aku nak melepas ni..?” rungut Syariful lebih kepada dirinya sendiri. Aku yang mendengar dah tersenyum, ini lah saat yang aku boleh loloskan diri aku dari cengkaman Syariful. Yess!!

Aku menjenguk-jenguk ke luar tingkap. Bayang Syariful sudah menghilang di balik hutan. Segera aku bangun lalu membuka pintu kereta dengan perlahan-lahan. Sakit di pergelangan tangan masih terasa namun aku perlu kuat untuk melepaskan diri tika ini.

Lebuh raya bercahaya dengan lampu kereta yang bersimpang siur. Aku memandang ke arah lebuh raya itu. Fkiran ku mula buntu. Tak tahu ke mana jalan yang harus aku ikut. Aku berlari sejauh mungkin dari kereta Syariful. Terhincut-hincut kaki ku melangkah. Entah sudah berapa lama aku berjalan. Kaki mula terasa sakit. Sudah banyak kali aku cuba menahan kereta-kereta yang lalu, tiada satu pun yang berhenti..

Aku menarik nafas. Aku pandang sekeliling.. Hutan yang gelap seakan menggamit pendanganku. Terasa macam nak masuk aje dalam hutan. Mungkin ada pondok ke atau apa-apa kat dalam tu. Aku dah keletihan.. Nasi bungkus yang Syariful hulurkan tadi memang aku tak jamah sedikit pun. Sekarang perut dah start mengeluarkan bunyi yang entah apa muziknya.

Langkah kaki semakin lemah aku rasakan.. Untuk kali yang ke penghabisan aku melambaikan tangan menahan kereta yang lalu. Kepala sudah mula berpinar-pinar. Dan di saat itu, mataku sempat melihat ada cahaya kereta yang menghala ke arahku. Ada kelibat seorang lelaki di dalamnya. Aku sudah tidak berdaya lagi..lalu mata terpejam dan lepas tu aku dah tak tahu apa yang terjadi…..

Reaksi anda : 

20 Response to "Jangan Menangis Sayang 18"

  1. MaY_LiN Says:
    April 29, 2009 at 8:36 PM

    kak..xsangka ader n3..
    thanks..
    ala..cian syima..
    harapla org baik2..
    moga2.. fendi..
    hero..cepatla dtg..

  2. syah Says:
    April 29, 2009 at 8:46 PM

    akhrnye der gk smbgn nyer..
    cpt2 smbg wak..
    xsbr nk bc ksh strsnye..
    erm, awk ketepikan la calender awk 2..heee
    xpun awk crk clnder yg lg kcik dr 2..
    xleyh nk bc la part atas...=)
    jgn mara ye..

  3. Anonymous Says:
    April 29, 2009 at 9:00 PM

    best n suspennnn
    ble nak smbg n3 bru
    good job.
    sy trhibur ngan cite ni

    iffa

  4. alkene87 Says:
    April 29, 2009 at 9:03 PM

    yahoo..
    ade gak sambungannyer..
    suspen tol..
    sambung please..
    x sbr nk tau ape jd seterusnyer
    mintak2 ar jgn kete si ipul tu
    x psl2 jd makanan besar si ipul tu nnti

  5. angel@september says:
    April 29, 2009 at 9:07 PM

    yeyeye...akhirnyer ade gak n3..thanx :)
    best2...erm,mntak2 laki tu Fendi..:P
    haha..
    best2..

  6. saadiah~~ says:
    April 29, 2009 at 10:48 PM

    tau takper..igtkan dh taknak antar en3 baru lagik dh..papepon..thanks 4 ur new en3..
    dh lame tng sambungan dier nih..hehe..

  7. Miss Kira says:
    April 30, 2009 at 12:08 AM

    thankz akak..
    love u so much..
    heheheh..
    hope cpt smbg..
    rsanya laki tu mesti fendi
    hehe

  8. bidadari cinta says:
    April 30, 2009 at 12:17 AM

    hihi..syg korang gak..sbnrnye rindu nk tulis smbungan JMS ni..sbb tu continue balik..sure x best kan klu no ending..??

  9. ::cHeeSeCaKe:: says:
    April 30, 2009 at 1:03 AM

    yups..mmg xbest pon klu ade permulaan tp xde pghabisan..mekasih tau bg n3 bru..msti tu kete fendi..kekeke

  10. nana_yoong says:
    April 30, 2009 at 9:32 AM

    die jumpa fendi
    yeahhhh

  11. sjsm says:
    April 30, 2009 at 10:28 AM

    tahniah isya..

  12. bidadari cinta says:
    April 30, 2009 at 10:45 AM

    tahniah sbb ape,sjsm???

  13. eija says:
    April 30, 2009 at 2:03 PM

    ahaks2 ad pn n3
    bgus2..

    arap awk trus tabah..

    eja rasa awk pn dah bljar HTML kn..
    lps nie dah xda lah org yg le copy awk
    pnya cite..
    (oho jgn pkir eja yg copy taw, krg xpsl2 eja kne serbu dgn pminat awk..hehe gurau2)

    truskn n3 ea..jln cite tgh best nie..
    nk taw sapa yg shima tahan..jgn syariful sdh r..

  14. eija says:
    April 30, 2009 at 2:07 PM

    ahaks2 ad pn n3
    bgus2..

    arap awk trus tabah..

    eja rasa awk pn dah bljar HTML kn..
    lps nie dah xda lah org yg le copy awk
    pnya cite..
    (oho jgn pkir eja yg copy taw, krg xpsl2 eja kne serbu dgn pminat awk..hehe gurau2)

    truskn n3 ea..jln cite tgh best nie..
    nk taw sapa yg shima tahan..jgn syariful sdh r..

  15. Nia Arissa says:
    April 30, 2009 at 5:47 PM

    almk..apa dh jd... ksian shima..
    fendi... safe your love..

  16. .:miss=fair[a]h:. says:
    May 1, 2009 at 9:28 PM

    syag akak..
    hu~
    thanks for the new n3..
    thanks sooo much,,
    ske sgt cite neh..
    smbung lgi tau kak..!!

  17. lydia says:
    May 3, 2009 at 11:34 AM

    adushhh...suspen ni...cepat sambung g yer...he3

  18. TANPA NAMA Says:
    May 4, 2009 at 1:00 PM

    BEST LA...
    NASIB DE SMBGN..
    KLU TAK........ FRUSTNYER.........!!!!!!!
    HIHIHI...
    GUD LUCK!!!!!!!!

  19. Anonymous Says:
    May 4, 2009 at 1:02 PM

    BESTLA...
    NASIB DE SMBGN.
    KLU TAK...........FRUSTNYER.......!!!!!!!!!
    GUD LUCK BIDADARI!!!!

  20. missy says:
    May 5, 2009 at 1:46 PM

    huu...
    suspen...
    xsaba nk tau...

Post a Comment