Jangan Menangis Sayang 22

Ternganga aku melihat tindakan Fendi yang menumbuk Yazid bertalu-talu. Siap berguling-guling lagi. Tak dapat aku nak bayangkan ape yang akan terjadi kat muka diorang yang konon-kononnye hensem tu.. Ish.. Hensem ke? Entah la, ape yang pasti lepas ni sah lah muke diorang pasti lebam kebiruan..

Tengok ni.. Diorang masih lagi wat aksi ganas.. Dah siap boleh label 18 SG! Tak dapat kat muka, kat badan tu menjadi sasaran tangan mereka berdua. Aku tengok pun dah macam WWF je.. Mesti dah patah riuk tulang mereka berdua ni. Diorang ni tak tahu malu ke? Bergaduh di khalayak ramai?


Tak dapat aku nak leraikan pergaduhan itu sebab ia melibatkan lelaki yang aku kenal. Nanti kalau aku masuk campur, dengan aku sekali agaknya lebam juga. Lelaki ni bukannya boleh dibaca sangat perangai diorang. Kenapalah salah seorang dari diorang ni langsung tak nak mengalah?

“Kurang ajar! Patutlah hati aku tak senang aje mase dok menunggu kat toilet tadi.. Nak terkucil pun tak senang! Aku dah agak mesti ko ade hati kat girlfriend aku ni kan..? Dari tadi lagi aku tengok, bukan main lagi ko renung si Shima ni ye..? Mata pun dah naik juling! Perangai ko pun same, macam ‘binatang’ tuu…!” jerkah Fendi sambil menggenggam tangannya untuk melepaskan tumbukan lagi sekali. Tengok tu, dah ber ‘kau aku’..

‘Binatang’ yang dimaksudkan mestilah Syariful tu.. Tangan kiri Fendi dah mencengkam kuat kolar baju kemeja Yazid. Perbuatan Yazid yang menyakiti Shima tadi benar-benar mengundang kemarahan Fendi. Hilang rasa hormatnya kepada Yazid.

“Memang aku ada hati kat Shima. Dah lama…”

“Tapi ko bertepuk sebelah tangan kann…?” perli Fendi sambil tersenyum sinis.

Riak wajah Yazid terus berubah. Hatinya panas mendengar kata-kata Fendi. Tanpa berfikir panjang, Yazid menerpa ke arah Fendi membuatkan kedua-duanya terbaring lagi atas lantai. Yazid terus melepaskan sakit hatinya ke muka Fendi. Masing-masing dah berdarah di muka. Bila melihat Fendi menumbuknya, Yazid turut membalas. Mungkin dah sifat lelaki, pantang dicabar. Suka sangat bergaduh.. Macam dua lelaki depan aku ni la. Hanya disebabkan aku.. Glamour juga aku ni.. Hihi..

Keadaan makin genting. Aku pun dah tak sanggup nak tengok lagi.. Aku tengok orang kat sekeliling tak membantu pun.. Mereka ingat ini filem Hindustan ke apa…

Stop it!! Kalau macam ni, sampai pagi esok pun tak selesai..! Perangai macam budak-budak! Tak malu ke orang tengok?” pekikku. Segera aku menarik tangan Fendi.

“Awak ke tepi, Shima! Saya nak selesaikan hari ni jugak!” balas Fendi lalu menolak aku dan melepaskan tanganku. Fendi meluru pada Yazid. Huh, memang tak makan saman punye! Tengok tu..diorang bertekak lagi.. Ni yang malas ni.. Baik aku jadi pemerhati setia aje kat tepi ni. Kang makin dilayan, makin panjang pula pertengkaran mereka.

“Ko ape peduli? Shima memang milik aku dari dulu lagi! Aku yang jaga kebajikan dia semasa dia jadi staff aku. Aku yang bayar gaji dia. Aku yang lihat dia hari-hari.”

“Ko ingat bile ko bayar gaji dia ni, dia akan tunduk kat ko..! Akan sayang kat ko? Ko memang mimpi di siang hari la, brother!”

“Kau yang datang lewat dalam hidup dia..! Ko patut pergi dari hidup dia! Shima milik aku, Fendi!”

What?? She’s yours? Jangan mimpilah. Sebelum ko datang dalam hidup dia, aku yang terlebih dahulu muncul. Aku kenal dia sejak dia kecil lagi. Sebelum dia masuk sekolah tadika, tau tak? Dari pagi hingga ke malam aku bersama dia. Kami kawan sepermainan. Ko tau tentang itu ke? Tak kan?? Shima sendiri memang kenal aku. Aku Ipul dan Shima tu Tembam! Shima memang milik aku sejak dulu lagi… Ko takde hak nak halang aku.. Betul kan, Shima??”

Fendi mengharapkan jawapan dari aku sedangkan aku dah kaku di situ. Betul ke apa yang aku dengar tadi? Ke aku yang salah dengar? Tapi aku rasa aku belum menghadapi masalah pendengaran lagi setakat ni.

Aku adalah Tembam dan dia adalah Ipul? Diakah Ipul yang selama ini aku cari? Orang yang aku nak tuntut sangat janji masa kecil dulu? Lelaki yang membuatkan aku nanar mencarinya sedangkan dia rupanya sentiasa berada di depan aku selama ini..

“Ya Allah!!”

Kenapa aku tidak perasan akan kewujudan dia di sisiku selama ini..? Kenapa aku tak boleh mengecamnya? Fendi adalah Ipul aku? Sukarnya aku nak percaya! Kalau dia tahu aku Tembam, kenapa selama ini dia mendiamkan aje hubungan antara kami? Kenapa Fendi tak berterus terang bahawa kami sudah lama kenal? Kalau lah dia tahu aku adalah Tembam sebelum dia masuk meminangku dulu, kenapa dia mendera perasaanku selama aku menjadi setiausahanya? Mengapa Fendi seringkali memintaku berbuat perkara yang tak ingin aku lakukan? Fendi, tolong jawab persoalan aku ni. Makin pening aku dibuatnya…

Aku lihat Yazid mengesat bibirnya yang berdarah. Matanya yang bersinar menahan kemarahan. Mungkin geram bila mengetahui dia bakal gagal dalam pertarungan berebutkan cintaku..

“Jom kite balik! Kite tak jadi pergi kenduri lelaki yang perangai macam ‘binatang’ ni! Saye tak nak awak kena benda yang sama lagi, sama macam Syariful tu buat! Saye tak hingin hadir sebagai tetamu dalam kenduri kawin dia ni..!” marah Fendi sambil menunding jarinya ke arah Yazid.

Yazid yang terduduk di atas lantai. Fendi dah tarik tangan aku membuatkan badanku terikut sama tertarik. Terkial-kial aku membetulkan langkah kaki yang sumbang pergerakannya.

Masa tu ingatan aku memang kosong. Aku tak tahu apa yang aku fikirkan. Sebabnya otak aku dah bercelaru. Antara percaya atau tidak dengan kenyataan yang baru aku dengar sebentar tadi.. Tak dapat aku nak tafsirkan samada aku kini sedang gembira ataupun sedih. Gembira sebab aku sudah bertemu dengan Ipul atau sedih sebab Ipul yang aku harapkan menjadi payung pelindung aku telah menipuku selama ini..

Sekarang aku sedang menaiki kereta Fendi. Aku melihat meter kelajuan yang mencapai 140 km/j. Aku rasa macam ada atas angin aje.. Kecut sedikit perut aku dibuatnya. Dari tadi lagi aku membisu. Seolah-olah mulutku terkunci. Sedangkan dalam hatiku, telah meronta-ronta untuk mengetahui perkara sebenar dari Fendi. Lengan Fendi yang sedang memegang stereng aku pegang lalu kuusap lembut.. Sebenarnya aku nak lembutkan hati Fendi yang tengah membara itu.

“Fendi, kenapa ni? Jangan la diikutkan sangat perasaan marah tu.. Saye dan Yazid bukan ada ape-ape pun. Yazid tu aje yang minat kat saye.. Bukan saye minat kat die pun..!”

“Huh..!!”

“Fendi, jangan la macam ni ye? Kereta ni dah makin laju ni.. Saye… saye takut la..!”

Suara aku dah terketar-ketar masa tu.. Aku takut kalau berlaku sesuatu antara kami. Hari semakin gelap di luar. Bunyi petir berdentum kedengaran.. Mesti tak lama lagi hujan akan turun lebat ni. Tiba-tiba tubuhku terdorong ke depan. Rupa-rupanya Fendi membrek secara tiba-tiba di tepi jalan. Terdengar bunyi decitan tayar. Nasib baik lah aku pakai tali pinggang. Kalau tidak, mungkin dahiku sudah berbenjol sekarang.

Fendi menarik nafas lantas tangannya meraup wajah tampannya itu. Fendi mengadu sakit. Bibirnya yang pecah dan pipinya bengkak akibat insiden yang langsung tak diingininya. Fendi mencapai kotak tisu yang berada di kerusi belakang. Fendi menyandarkan tubuh ke kusyen keretanya. Matanya tertutup perlahan. Tangannya cuba mengesat darah-darah di muka.


"Biar saye lap darah tu.. Lepas ni kite ke hospital? Saye tak mahu wajah awak membengkak nanti.." aku menawarkan bantuan. Timbul rasa kasihan pula. Fendi bergaduh demi mempertahankanku.

“Shima, sekarang awak dah tahu siapa saye kan? Saye lah orang yang selama ini awak cari, Shima! Selama ni, saye terlalu rindukan Tembam saye.. Saye rindukan kenangan zaman kecik kite dulu! Saye rindukan saat manis kite dulu.. Kalau boleh, saye nak awak sentiasa ade dengan saye dari kecil hingga dewasa. Tak sangka kite berpisah juga.. Saye terpaksa mengikut ayah ke bandar.. Awak tau, sejak kite berpisah, saye selalu demam, Shima. Deman sebab rindukan awak. Saye rindukan keletah awak..” ujar Fendi.

"Jangan banyak bercakap, Fendi! Saye tengok luke awak ni dah makin teruk. Kite ke hospital ye?"

Kini badan Fendi dan aku sudah saling berhadapan. Fendi cuba untuk berbual denganku. Fendi tidak mengendahkan kata-kataku tadi.. Susah sangat ke untuk ke hospital?

“Sebelum ni, saye tak tahu macam mane nak berterus terang dengan awak.. saya tak reti nak tangani sikap awak sebelum ni.. Ibu awak bagitau, awak dah banyak kali menolak lamaran dari lelaki-lelaki yang berniat nak menjadikan awak sebagai isteri.. Kadang-kadang saye jadi takut. Takut kalau awak menolak lamaran saye.. Kenapa awak menerima pinangan saye dulu..??”

“Kite balik, Fendi? Awak tak takut ke kalau-kalau kite kena tangkap basah kat sini? Dah la gelap aje kat luar tu… Kalau awak tak mahu pergi hospital, kite balik rumah….!”

Tanpa menghiraukan pertanyaannya, aku mengajak pulang. Entah berapa lama lagi kami boleh sampai di rumah. Hujan mula turun rintik-rintik.

“Bagaimana kite nak kena tangkap basah, Shima? Lain lah kalau kite ade luar dari kereta ni. Sure basah punyer kena air hujan tu..! Nanti saye leh call pejabat agama minta tangkap kite kat sini? Nak ke? Saye call sekarang yerr…?” Fendi cuba bergurau dalam keadaan sakitnya.

Segera aku merampas handphone Fendi. Fendi tersenyum-senyum.. Eii.. menyampah pulak tengok si kerang busuk ni tersengih macam tu.. Perangai masih macam dulu jugak.. Suke nak mainkan aku.. Entah ape yang dia dapat bile buat begini kat aku..

“Cantiknye pipi awak! Colour pink!” Fendi menyakatku.

Tiba-tiba bunyi petir berdentum. Disebabkan terkejut, tanpa aku sedar, aku terpeluk Fendi, erat. Takutnye. Makin kuat pula dentuman petir dengan kilat sabung menyabung..

“Shima… Saye takkan lupe janji kite dulu.. Saye akan kotakan janji tu.. saye orang yang berpegang pada janji, Shima! Tapi.. saye nak kenal awak dulu, Shima.. Sebab tu sebelum ni, saye bersikap macam tu….” Fendi berterus terang dalam nada berbisik. Fendi mengambil peluang yang ada untuk menyatakan perasaannnya. Fendi mengeratkan pelukannya. Entah mengapa, aku rasa selamat dalam pelukan Fendi.

“Macam tu?”

“Ye la.. buatkan awak jadi seperti perempuan lain.. Yang macam perempuan tulen!” Fikiranku mula mengingatkan kisah lalu yang memaksa aku memakai baju kebaya yang menampakkan likuk tubuhku. Yang membuatkan orang mengingatkan ku sebagai pramugari AirAsia itu. Mane mungkin aku boleh lupekan semua tu..

“Awak! Awak fikir saye ni bukan perempuan tulen lah yer?? Awak ingat saye ni lelaki ke?” segera aku meleraikan pelukan kemas Fendi.

“Dah tak nak peluk saye lagi ke?” Fendi mengusik.

“Sudahlah! Kite bukan muhrim. Mane boleh peluk?” tiba-tiba ada nada kesal pada suaraku. Tindakan spontan itu yang membuatkan aku melupakan agama Allah yang satu itu. Tak sepatutnya aku merelakan pelukan itu biarpun aku yang memulakannya. Entah kenapa, tiba-tiba aku menangis.

“Shima..! Kenapa ni?” kalut Fendi melihatku.

“Kite…kite…”

“Kenapa, Shima? Ape yang menyebabkan awak menangis ni” Fendi bertanya lalu menongkat daguku.

“Kite tak patut peluk tadi! Kite bukan suami isteri pun….” jelasku.

“Sudahlah..Jangan menangis lagi. Saye akan bertanggungjawab..! Kite akan kawin, Shima! Awak sudi kan jadi isteri saye…??”

Aku merenung Fendi. Terlalu sukar untuk aku menjawabnya. Aku…aku… tak mampu!

Lantas aku buka pintu kereta.. Entah kenapa aku rase hatiku bagai dicarik sembilu.. Pedihnya.. Aku tak dapat nak terima Fendi bersikap macam tu.. aku cuba berlari meninggalkan kereta Fendi namun silauan cahaya kereta yang bertentangan menyebabkan mataku seakan berpinar..

“Shima!!!!!!!!!”


Reaksi anda : 

10 Response to "Jangan Menangis Sayang 22"

  1. sri_pagi Says:
    May 28, 2009 at 12:51 PM

    wow....
    ape jadi lak psne???

  2. angel@september says:
    May 28, 2009 at 1:20 PM

    best!!!! akhirnya jumpa jugak ngan ipul ni..:D
    sambung-sambung.....

  3. ...CiKdiDa... says:
    May 28, 2009 at 1:27 PM

    ades...nape shima 2..x leh time hakikat lak ble tau fendi 2 ipul..dlu kn men ag cri..ish...xphm aku...hukhukhuk...

  4. keSENGALan teserlah.. says:
    May 28, 2009 at 1:46 PM

    argghh sudah..
    ape jd pasnieh??
    shima..plis jgn mara fendi..
    huhu..
    baek2 la..
    bg happy ending...
    plis2..
    smbung2..

  5. syah Says:
    May 28, 2009 at 2:33 PM

    yeah akhrnye fendi brtrs trg gk..
    lega sket..hoho..
    pdn muke ngn yazid 2..haha..
    jht2..ah xksh la..jnji de trime penangan dr fendi...ngeh3...
    haa sudah..pe plk jdik kt shima nih?..
    xkn kne lggr kot??..kot la..haha..
    suke2 je smbg sndiri story org..sory ye writer..
    pape pn sy nti kn n3 terbru awk..
    cpt2 ye smbg..heee..thx

  6. missy says:
    May 28, 2009 at 7:29 PM

    aduss...
    cte ni mmg suspen laaa...
    smbg lg cpt2 tau!

  7. MaY_LiN Says:
    May 28, 2009 at 8:12 PM

    uwaaaa....
    shima!!!
    mesti die eksiden kan..?
    nak pendi jaga die tau..
    smp shima sembuh..
    smp shima jatuh sayang..cinta n rindu kat pendi..

  8. sepatu biru says:
    May 28, 2009 at 11:41 PM

    ala..
    tgh best2 aleh2 da abis..
    adeyh!!!
    cepat2 sambung taw!

  9. Anonymous Says:
    May 29, 2009 at 3:03 AM

    heh?shima eksiden ker?
    nape shima cm xsuke je pas dpt tau fendi tu ipul?bkn slama ni die tunggu ipul die ker?
    curious ni nk tau..!

    -cheesecake-

  10. nooradilat says:
    June 2, 2009 at 1:34 PM

    shima stil syg kat ipul tp ego..huhu
    hatinyer sure cpt cair..hehe

Post a Comment