~ PROLOG ~

Sempoi-sempoi bahasa angin petang bertiup membelah helaian rambutku yang sudah ku raut ke belakang. Ringan rambutku berbuai di atas kepala. Sejuknya angin di tepi pantai Cherating ini. Sudah dua hari aku berkampung di sini. Mengikuti suamiku yang menghadiri seminar berkenaan pengurusan syarikat. Ingatkan aku tak mahu ikut tapi Fendi beria-ia memujukku agar menemaninya sepanjang seminar itu. Takut nanti tak tahan menanggung rindu, katanya.. Mm.. ada-ada saja Fendi ni..!

Aku lagi takut sebenarnya, takut Fendi berjumpa wanita lain dan membuat onar di belakang ku.. Huhu.. boleh tahan jugak cemburu aku kan? Tapi Fendi ni pun bukan boleh percaya sangat. Dah namanya pun lelaki. Dalam Islam pun dah membenarkan lelaki boleh kahwin lebih dari seorang. Yang ni memang aku takut sangat sebabnya Fendi mempunyai pakej yang cukup sempurna untuk memikat wanita lain. Huh, takutnya aku..!

Sepatutnya aku tak boleh berprasangka buruk pada suamiku sendiri namun hati kecilku berbisik mengatakan Fendi pasti akan membuat sesuatu nanti. Entahlah, mungkin disebabkan ‘seseorang’ yang kini mengisi rahimku ini menyebabkan aku mudah terasa hati sedangkan dulu aku buat tak kisah saja. Malah kasih sayang yang Fendi tunjukkan padaku selama setahun lebih usia perkahwinan kami tak berbelah bagi. Fendi memanjai aku bagaikan puteri raja. Sepanjang pernikahan kami, kemahuanku tidak pernah ditolak. Sebaik mungkin Fendi cuba menggembirakanku. Katanya itu sebagai hadiah buat aku kerana sudi menerima cinta monyetnya.

Cinta monyet? Memang melucukan bila mengingati saat aku dilamar dan sepanjang aku ‘dibuli’ dulu, Fendi tidak henti-henti membuat aku marah. Ada saja yang dikenakan. Sakit hati dipermainkan belum tentu mampu menyembuhkan kelukaan di hati kala bertahun-tahun Fendi sepi tanpa berita. Tetapi melihat kesungguhan Fendi meluahkan cintanya padaku, aku bersetuju menabalkan diriku sebagai permaisuri di hatinya

“Opocot mak kau! Katak masuk dalam perigi buta!”

Tak pasal-pasal aku melatah. Salah satu tabiat baru aku sejak perutku ini membawa satu nyawa. Terkinja-kinja aku cuba melarikan diri bila melihat dua ekor katak yang tiba-tiba ‘terbang’ di hadapanku. Dibelakangku pula, suara orang ketawa terbahak-bahak menangkap jelas di cuping telinga. Aikk?? Macam ku kenal saja suara itu?? Mesti dia yang baling katak ni tadi…

Serentak itu aku berpusing ke belakang seraya mencekak pinggang. Mata sengaja ku jegilkan. Kononnya berpura-pura marahlah.

“Opss!!”

Lelaki itu menekup mulutnya. Tangan yang sebelah lagi ditekan-tekan ke perut. Tak puas gelak lagi lah tu..

“Hai, mak ‘belon’ !!” sapa Fendi sambil mengesat lelehan air mata yang berjurai dari kelopak mata. Tu la.. ketawakan orang sampai tak ingat dunia. Apa kes, gelak-gelak sampai nangis-nangis ni..? Mesti Fendi ingat aku takut pada katak macam masa aku kecil-kecil dulu. Sekarang ni, sorry lah, aku dah takut dah..!

Aku tarik muka masam. Mulut dah muncung macam itik ni.. Suka sangat mengenakan aku. Ada ke patut dikatanya aku ni ‘mak belon’?? Tak sedar ke dia yang buat aku jadi macam belon ni? Nasib baik tak berwarna warni.. Aku lepaskan lelah kerana terkinja-kinja tadi. Mana taknya, aku memang terkejut beruk tengok haiwan dua alam tu terbang ala-ala aksi ‘Superman’ tadi.. Buatnya katak tadi cakap ‘hello’ kat aku sure aku dah pengsan. Nasib baik jantung aku masih dalam kondisisi normal. Kalau tak, dah lama ‘jalan’ dah….

“Ala sayang ni.. Muda-muda macam ni tak elok merajuk.. Tambah-tambah lagi tengah mem’belon’ ni! Nanti baby keluar muke nya masam macam mama dia ni..!” usik Fendi lagi..

Terus aku hadiahkan Fendi satu cubitan maut. Dua jariku pantas saja mengepit lengan Fendi lalu aku pulas kecil-kecil.. Ni bukan macam kena gigitan semut dah ni…

“Adoiii! Sayang, sakit..!!!” jerit Fendi lalu menepis jariku. Dikipas-kipas lengannya sambil diusap-usap. Padan muka! Nak sangat kena dengan aku!

“Ape la sayang ni..! Sakit tau..” rajuk Fendi..

“Sape suruh abang usik sayang! Pandai-pandai aje kata sayang ni ‘belon’ ye..! Dia yang buat kita jadi ‘belon’..” aku membidas kata-kata Fendi…

“Alaa.. abang saje nak usik sayang.. Takkan itu pun nak marah kot..?” balas Fendi pula.. Huh, ingat aku tak tahu lah helah dia tu..

“Sayang tak nak dah dengan abang..! Abang jahat! Tak mau kawan!!” rajukku.

“Memang lah sayang tak kawan dengan abang! Sebab abang ni bukannya kawan sayang tapi suami sayang…”

“Eii.. saje je nak kenakan sayang yer?? Benci lah! Benci! Benci! Benci!” jeritku.. Pantas kaki menghayun langkah meninggalkannya. Terkejar-kejar Fendi dibuatnya.

“Sayang, hati-hati!” pekik Fendi dari jauh.. Aku tak mengendahkannya. Lalu…

‘BEDEBUK!!!’

“Adoi…sakitnye!!”

Aku meraba-raba punggungku. Sakitnya…! Tak pasal-pasal aku terlanggar kayu mati ntah..! Nasib aku jatuh atas pasir ni, lembut sikit. Kalau jatuh atas jalan,,?? Ishh.. tak mau ingatlah. Cepat-cepat aku usap perut yang kini dah memboyot!

‘Maafkan mama, sayang! Sebab tak hati-hati tadi..’

Aku bisikkan kata-kata itu ke perut.. Moga-moga benih cinta ku ini dengar ungkapan maaf dari mamanya..

Tu la padahnya kalau jalan pun masih ganas macam dulu. Fendi berlari mendapatkan ku.. Tapi keanehan membelit hatiku ini saat aku memandang ke bawah. Ada cairan jernih yang mengalir di situ... Dan aku……???

P/S ~ Sekadar mukadimah pertama untuk sambungan novel yang lepas.. Hadiah buat anda yang tidak berhenti menyokong bidadaricinta dalam 'JANGAN MENANGIS SAYANG'.. Cuma tajuknya saya tukar sikit. Novel baru tajuknya pasti baru kan?? Terima lah.. 'DAH TAK NANGIS DAH!"

Reaksi anda : 

10 Response to "~ PROLOG ~"

  1. keSENGALan teserlah.. says:
    July 28, 2009 at 4:35 PM

    waaaaaa..
    ade smbungan..
    ske bangat..
    ske2..
    besh tajok dye..
    hehe..comey2..

    btw,,,first2 ayt suppose to be sepoi2..not sempoi2..
    hhuhu..cpt2 smbung..

  2. sepatu biru says:
    July 28, 2009 at 4:47 PM

    hahahah.. permulaan pun da best...
    alamak.. pe jadi kat baby diorg??
    ni yang x sabar ni..
    cpt2 sambung taw...

  3. comei says:
    July 28, 2009 at 4:53 PM

    waa sis... ciap ada sequel ya
    okies, akn nantikan hehehe

  4. sya[E] says:
    July 28, 2009 at 4:58 PM

    hahaha..
    klaka la plk tajuk de..hehe..
    pape pn permulaan nye besh..
    njoy bc..
    fendi nih xhbs2 nk usik shima..
    smbg2..=)

  5. oRkId eDyLiYnE says:
    July 28, 2009 at 5:32 PM

    starting best...
    nak agi...
    ;)

  6. miss esmee alay says:
    July 28, 2009 at 5:54 PM

    laa....ada sambungan rupanya...bestnya...ni sayang awak ni....huhu

  7. bidadari cinta says:
    July 28, 2009 at 6:07 PM

    to kesengalan terserlah..ayat sempoi-sempoi tu mmg sengaja dibuat mcm tu..tau maksud sempoi-sempoi??hihi..kena cari mksud dlm kamus dh..klu dh tau bgtau bidadaricinta tau..!to all of u..thanks ats sokongan korg..

  8. .:farah:. says:
    July 28, 2009 at 7:01 PM

    ala,
    jgn ler ap2 jdik kat baby dorang..
    sedey ler nnti..
    huk3..

  9. MaY_LiN Says:
    July 28, 2009 at 8:21 PM

    hihihi..
    waaa
    da ade smbgn la..
    o-o..
    baby da xsabar nak klr ke...?

  10. Sue says:
    July 29, 2009 at 11:11 AM

    salam writer...
    huhuhu...igtkn JMS dah tamat mcm tuh jer...! rupernyer ada smbgnyer..thanx..!

    jgn la ader apa2 terjadi kat baby tuh...!
    sian la kat dorg...!

    best! tak sabar tggu next n3..!

Post a Comment