Secarik Kasih Di Hujung Nyawa 12

Cikgu Syafik menyelongkar isi-isi kotak yang tidak tersusun itu. Bukan main banyak lagi 'warkah' tidak rasmi yang berjaya di ambil semasa 'spotcheck' tergempar yang dibuat semalam bersama guru displin, Cikgu Nordin. Dengan warna yang bermacam-macam serta bau wangi yang semerbak itu mengundang gelak sinis di hatinya.


'Hai... entah berapa kilo bedak agaknya ditaburkan pelajar-pelajar yang kemaruk sangat nak bercinta ni.' Hati Cikgu Syafik mengomel.


Entah apa sebabnya tiba-tiba sahaja Cikgu Nordin memberitahunya mahu membuat 'spotcheck' mengejutkan itu. Angin tidak, ribut pun tidak. Alih-alih semalam, bersama sepuluh orang pengawas sekolah Tingkatan 5, mereka meronda dari satu kelas ke satu kelas. Kebetulan waktu itu, ada mesyuarat diadakan melibatkan pengetua dan beberapa guru lain. Jadi, Cikgu Nordin mengambil kesempatan itu untuk menjalankan tugas yang sudah agak lama tidak dilakukannya itu.


Kesemua kelas dironda oleh mereka semalam. Tugas dibahagikan sama rata agar kerja berakhir dengan segera. Barang-barang yang sememangnya dilarang untuk dibawa ke sekolah seperti handphone, barang kemas, rokok, dan lain-lain dirampas. Habis diselongkar beg semua pelajar. Barang rampasan yang paling banyak ialah 'surat cinta'.


Kepala Cikgu Nordin tergeleng-geleng melihat anak buahnya menunjukkan surat cinta yang dirampasnya itu. Bukan main banyak lagi. Agaknya inilah salah satu punca kegagalan sesetengah pelajar dalam peperiksaan. Umur baru setahun jagung dah pandai bermain dengan perasaan.


"Hoii... syok membaca nampaknya!" sergah satu suara dari belakang.

Cikgu Syafik mengurut dadanya kerana terperanjat. Ditoleh ke belakang. Kelihatan Cikgu Naim tersengih-sengih sambil mengangkat keningnya. Buang tabiat lah tu..

"Tengah test nak tulis surat cinta sendiri ke? Hai cikgu, takkan nak belajar dari anak murid kot..?" perli Cikgu Naim.

"Kali ni, perempuan malang mana agaknya dapat surat dari Cikgu ni..?" sambung Cikgu Naim lagi. Memang itu sifat Cikgu Naim. Suka sangat memerli Cikgu Syafik yang bujang terlajak itu.

"Cikgu ni kalau tak menyindir saya dalam sehari, tak boleh ke? Macam lah takde kerja lain nak buat? Tu.. kertas ujian minggu lepas dah bertanda ke?" balas Cikgu Syafik mematahkan keangkuhan Cikgu Naim. Benci melihat senyuman Cikgu Naim.

Surat dalam sampul surat berwarna merah jambu itu diletakkan semula dalam kotak. Esok kotak itu akan diserahkan kepada Cikgu Nordin. Barangkali pelajar yang terlibat juga akan dipanggil.

"Huh..!!"

Cikgu Naik merungut. Lalu beredar dari situ.


Cikgu Syafik menarik buku laporan dari susunan buku yang bertimbun di depannya. Dibelek-belek jadual untuk hari esok. Sambil menanda sesuatu di dalam buku itu, ingatannya melayang melukis satu wajah di mata. Wajah yang ayu dan lembut itu seakan menggamitnya untuk merindui si dia. Seakan-akan memanggil namanya untuk dia terus menghampirinya angan-angan yang belum tentu akan tercapai.

Kalau lah bisa dia menulis suatu warkah bernada kasih sayang, apakah barangkali si dia sudi menyambut lalu bersama-sama berikrar untuk sehidup semati di bumi indah ciptaan Tuhan ini?

Mengingati saat-saat suara penuh sindiran Cikgu Naim tadi mematahkan terus mimpinya. Terasa kerdil dia mahu berdamping dengan si dia yang telah membuatnya mabuk kepayang hingga ke saat ini. Terkenang semula pertemuan yang tidak disengajakan itu. Wajah menahan rasa malu itu terasa sangat comel di pandangan matanya. Merah pipi si dia membuatkan dia tidak jadi untuk marah.

Walaupun memang kesalahan si gadis namun mana mungkin dia mahu menghamburkan rasa marah itu kepada si dia. Si dia yang selama ini dinantikan untuk satu pertemuan. Dan hari itu pertemuan yang sepatutnya di taman bunga beralih ke tandas guru. Ah malunya! Kalaulah dia mencanangkan kepada teman pertemuan pertama dengan buah hati di tandas, pasti ketawa yang hinggap di telinga.

Buah hati?? Kalau lah ia boleh direalisasikan...

"Kringggggg!!!"

Cikgu Syafik pantas mengurut dada. Ish, buat terkejut orang saja!, desis hati Cikgu Syafik.

Bilik guru yang tadinya sunyi sepi, riuh dengan suara guru-guru yang baru saja selesai mengajar. Masing-masing sibuk bercerita tentang aktiviti hari esok. Maklum sajalah, esok hari Sabtu. Sudah tentu banyak rencana mereka. Cikgu Syafik juga yang keseorangan. Kalaulah dia mempunyai kekasih, sudah lama diajaknya ber'dating' esok.

Cikgu Syafik menggaru kepala yang tidak gatal itu.

"Hai, cikgu! Fikir masalah ke?" tegur Cikgu Durriyah yang kebetulan baru sampai. Buku latihan yang dibawa diletakkan atas meja. Tersenyum Cikgu Durriyah melihat telatah kebudak-budakan Cikgu Syafik.


"Fikir masalah negara ke? Tak payahlah susah-susah, cikgu! PM kan ada. Biarlah dia kerah menteri-menteri dia yang fikir.."


Usikan Cikgu Durriyah menerbitkan senyuman di bibir Cikgu Syafik. Mm.. ada chance ni..

"Mmm..cikgu! Esok cikgu buat apa ye..?" tanya Cikgu Syafik.

"Kenapa, cikgu? Nak ajak saya jalan-jalan ke?"

"Kalau takde masalah....."

"Tu yang masalahnya, cikgu!"

"Kenapa?"

"Rasanya nak juga la saya ni merasa naik kereta Gen-2 cikgu tu tapi kan... tunang saya nak campak kat mana..?"


"Longkang kan banyak..!"


"Amboi, perli nampak!

"Hehe... maaf lah, cikgu! Saya bergurau saja. Dah tentu tunang cikgu tak bagi kita keluar berdua, jadi... mmm... apa kata kalau cikgu ajak sekali kawan baik cikgu tu?"

"Cikgu Safira?"

Cikgu Syafik menganggukkan kepala.

"Ala.. cikgu ni. Ada udang di sebalik mee ke?? Sebenarnya cikgu nak ajak Cikgu Safira keluar kan..? Tapi saja nak guna saya jadi orang tengah, betul tak?"

Tekaan Cikgu Durriyah mengundang senyum di hati Cikgu Syafik. Rasa kelakar pula bila ada yang mengetahui niat sebenar di hatinya. Memang pun, Cikgu Syafik dah lama terfikir-fikir akan idea untuk mengajak guru muda itu untuk keluar dengannnya namun rasa malu yang menghimpit membatalkan niatnya.



"Cikgu Safira nak ke keluar dengan saya ni? Maklumlah, apa lah sangat yang ada pada saya ni.."



"Eh, nak malu apanya? Bukannya cikgu takde hidung ke, takde mata ke, bisu ke.. Semuanya sempurna.. Cubalah cikgu ajak Cikgu Safira tu. Manalah tau, kalau dia pun sudi, kannn..??"


Cikgu Syafik tersenyum lagi.



























































































Reaksi anda : 

Secarik Kasih Di Hujung Nafas 11

“Apa??? Kahwin??”

“Ya.. Kahwin! Sekurang-kurangnya sengketa antara kau dan adik-adik kau boleh diselesaikan..”

“Kenapa kau boleh terfikir kahwin adalah satu-satunya cara untuk selesaikan masalah aku? Aku belum terfikir nak kahwin lagi buat masa sekarang ni. Kisah lama pun masih menghantui aku lagi. Benda macam ni akan bebankan aku nanti. Entah-entah, masalah aku makin kusut..”

Tiba-tiba bayangan suram Safira menjelma kembali di wajahnya. Kisah lampau seolah-olah terpapar di layar matanya. Tak ubah seperti drama. Satu persatu bermain di sinar matanya.

“Mengelamun lagi? Kau masih sendiri hingga kini. Arwah Fahmi dah lama pergi, Safira. Tak guna nak ingat lagi. Kita yang masih bernyawa ni kena teruskan hidup. Percayalah, mana tahu dengan adanya lelaki di dalam keluarga kau, adik-adik kau boleh dinasihati untuk menerima kau. Mana tahu lelaki itu akan menyatukan keluarga kau kembali.. Lagipun kau bukannya muda lagi. Umur begini memang layak untuk berumahtangga..”

Kata-kata Cikgu Durriyah menyapa lembut di telinganya. Otaknya mula mencerna kata yang berupa nasihat itu. Bila difikirkan, ada benarnya juga. Mana tahu, andai suatu hari nanti, semua adiknya akan menerima dia kembali dalam keluarga yang telah ditinggalkan itu. Tak salah andainya mencuba namun siapakah lelaki yang bakal mengetuk pintu hatinya itu?

*******
Safira membuka buku laporan di depannya. Pen biru dicapai dari bekasnya dan mula menari di catatan putih itu. Sudah 3 kelas yang dimasukinya hari ini. Sekejap lagi satu kelas lagi akan dicurahkan ilmu didik yang ada di dada. Masa terakhir persekolahan sekejap lagi dan itu kelas terakhirnya untuk hari ini.
Satu keluhan dilepaskan. Bila memikirkan gelagat dan kenakalan para pelajar di kelas yang akan diajarinya sebentar nanti, bibir Safira mengeluh lemah. Tidak tahu bagaimana dan apakah yang harus dilakukan supaya pelajar di kelas itu menyukai subjek yang diajar. Pengetua Sekolah Menengah Seri Andalas juga pernah memberitahu peratus kelulusan subjek Matematik di kelas itu memang merundum. Pelajarnya tidak meminati subjek itu. Sesuatu perlu dilakukan agar minat boleh ditanam di dalam diri setiap pelajar di kelas itu.

Safira mula mengemas peralatannya sebaik sahaja kedengaran loceng dibunyikan. Gilirannya mengajar sudah tiba. Langkah dihayun menuju ke tempatnya. Dari jauh telinganya sudah menangkap bunyi bising dari kelas di hujung koridor bangunan sekolah Blok B itu.

Baru saja kaki Safira mahu melangkah ke dalam kelas, satu roket kertas buatan tangan hinggap di kepalanya. Semua pelajar yang bising tadi diam menikus. Terdiam melihat wajah Safira yang sedikit merah.

“Siapa punya roket ni, hah??” suara garang Safira mula keluar. Safira mengambil roket yang mendarat di atas kepalanya itu.

Semua pelajar bergerak ke tempat masing-masing. Tidak pernah lagi mereka mendengar suara tengkingan yang begitu kuat dari guru perempuan itu. Walaupun Safira dikenali sebagai guru yang tegas namun entah kenapa terasa berlainan pula hari ini. Tiba-tiba saja datang angin puting beliung. Kecut juga perut dibuatnya.

Mata Safira meliar memandang sekeliling kelas itu. Semua pelajar menundukkan kepala ke lantai namun matanya terhenti di wajah seorang pelajar lelaki. Mulutnya yang berbentuk ‘0’ itu sedang bersiul tanpa wujud rasa bersalah.

Safira sudah dapat mengagak mesti kejadian tadi berpunca dari pelajar nakal itu. Kenakalan yang tiada tandingannya. Kedegilan yang tidak tahu bagaimana untuk dilunturkan. Kalau baju boleh juga dilunturkan dengan Clorox tapi mengahdapi kerenah pelajar nan seorang ini, haiiii...

“Naufal! Berdiri di luar sekarang sampai habis kelas ni..” arah Safira.

“Hish!!” satu keluhan bersama hentakan kaki kedengaran dari mulut Naufal. Sorotan matanya yang tajam seakan memberi amaran kepada guru muda di depan kelas itu. Safira tidak takut dengan pandangan mata itu.

“Kalaulah aku boleh tukar laluan matahari yang tengah mengelilingi dunia ni, dah lama agaknya Cikgu Safira ni rentung! Perasan bagus saja…! Menyampah betul!!..” Dalam kakinya melangkah menuju ke luar kelas, sempat lagi Naufal merungut.

“Apa yang rentung tu, Naufal?” tegur Safira. Bukannnya Safira tidak mendengar rungutan halus dari bibir pelajar itu. Entah apa-apa yang dibebelnya. Agaknya kalau memang betul si Naufal tu ada kuasa ghaib dah lama sekolah ni hilang bumbungnya.

“Betul-betul telinga gajah cikgu ni..” rungut Naufal lagi lalu tanpa sekelumit perasaan, kakinya sudah memijak lantai di luar kelas.

‘Bikin malu betul la. Jatuh saham aku kena berdiri di luar kelas ni.’

Hati Naufal berkata sendiri. Sekejap lagi pasti ada pelajar-pelajar yang melewati kelasnya. Buatnya pelajar junior perempuan yang lalu, macam mana? Muka handsome kalau kena berdiri kat luar ni, memang merundum sahamnya.

Safira menggelengkan kepala melihat telatah Naufal. Kenapalah pelajar itu sangat nakal? Suka sangat mengusik dia. Setiap hari Safira sedar dirinya menjadi bahan usikan dan gurauan kenakalan Naufal. Mungkin mereka ni sengaja hendak menaikkan suhu panas kemarahan guru-guru di situ. Memang guru sebelum ni pun pernah kena juga. Sebab ramai guru yang tak tahan untuk terus mengajar di kelas itu lalu meminta pengetua menukarkan mereka ke kelas lain. Mampukah Safira bertahan di situ sekurang-kurangnya hingga hari terakhir peperiksaan SPM nanti? Entahlah.. janjinya untuk menjadi pendidik yang berguna, adakah akan menjadi realiti??
******
Cikgu Syafik melepaskan penat lelahnya seketika. Hembusan nafas kedengaran perlahan. Cikgu Syafik memandang jam yang tergantung di dinding. 7.40 malam.

Tak sedar dia petang tadi waktu sudah senja. Perlawanan bola sepak peringkat negeri yang akan dilangsungkan pada minggu depan memaksanya mengerah tenaga pemain-pemain muda itu untuk menunjukkan aksi yang cemerlang. Biarpun dia tahu pemainnya sudah kelelahan namun amanat yang dipikulnya bukan sedikit.

“Kalau boleh, saya mahu cikgu harumkan nama sekolah kita ni. Jadikan pemain kita sebagai juara. Saya mahu orang dari jabatan pendidikan tu memandang tinggi keupayaan sekolah ini.. Bukan setakat cemerlang dari segi akademik, malah ko-kurikulum juga!”

Kata-kata pengetua bulan lepas masih terngiang-ngiang di deria pendengarannya. Cikgu Syafik mengeluh lagi. Azan Maghrib sudah berkemundang tadi. Segera dia bangun dari katil untuk menunaikan kewajipan yang satu itu.



Reaksi anda :