Jangan Menangis Sayang 3


Aku betul-betul terkejut dengan apa yang terjadi.. Staff lain pun sama.. Malah boleh dikatakan suasana kat ofis macam kena bom. Kecoh aje.. Semuanya tak terkata apa.. Tinggal lagi lima belas minit untuk aku aku pergi ke bahagian kilang bagi meneruskan kerjaku. Time lunch pun dah nak habis tapi kebanyakan staff belum lagi keluar makan gara-gara insiden tadi..

“Buang tabiat ape, Cik Natasha tu..! Ade ke patut die lempang Cik Normah tu. Orang tu tengah bersedih, sekali kena lempang free.. Maunya tak meraung Cik Normah. Tu yang terus pengsan tu.. Muke aje cantik, perangai hodoh nak mampuss!!” marah Encik Aizat, staff pentadbiran di situ…

“Korang tak nampak ke Cik Natasha keluar dari bilik Encik Yazid tadi? Mukenye masam mencuka jee.. Sahlah kena api tadi dengan Encik Yazid.. Tu la..ingat girlfriend bos, boleh masuk sesuke hati je! Takde protocol langsung Cik Natasha tu…” ujar Natrah pula menambahkan cerita hangat di ofis tu. Sehangat Radio Hot.fm..

Beberapa pekerja kilang yang lain termasuk aku mulai beredar dari ofis tatkala melihat Encik Yazid yang berdiri di muka pintu biliknya. Baik blah dulu dari kena bamboo kemudian.

"Kesian betul aku tengok Cik Normah tu dengan Kak Tina.. Entah kenapa mereka kena berhenti kerja tu.. Dapat surat dari Encik Yazid, kena stop kerja. Sedihlah.. Pastu tak pasal-pasal dilempang dek Natasha tu.. Tu yang pengsan.." luah Johari tidak puas hati dengan apa yang berlaku itu.

"Hang tak tau ka? Ada tiga staff lain yang dapat surat yang sama.. Mendadak betui laa.. Awat lagu ni?? Company macam ade masalah je...." balas Hakim. Masa tu kami dalam perjalanan menuju ke kilang.

"Aku pun rasa begitu juga.. Sure la company ade masalah. Kalau tak, takkanlah berhentikan staff sampai lima orang sekaligus.. Kita kena tanya bahagian pengurusan ni, apa sebenarnya yang terjadi kat ofis tu.. Masalah apa yang mereka hadapi sampai macam ni sekali.. Korang kan tau Kak Tina tu hidupnya susah. Macam mana nak tanggung enam orang anak dia? Suami pula dah lumpuh. Selama ni pun, Kak Tina yang tanggung keluarganya. Kalau dah hilang kerja ni, mana nak cari duit untuk keluarga Kak Tina tu..?"

Aku pula bersuara setelah mendengar cerita semua tu.. Emosi betul aku dengan semua ni.. Tak tahu lah apa akan jadi dengan Kak Tina lepas ni... Kami meneruskan kerja dengan hati yang tak tenang. Takut sekiranya selepas ini giliran kami pula. Ni yang tak best ni.. Aku dah seronok kerja kat sini walaupun pendapatannya sekadar cukup makan aku seorang saja.. Seronok sebab aku dikelilingi kawan-kawan yang sporting dan begitu baik padaku lebih-lebih lagi Hakim dan Johari tu.. Walaupun mereka ni lelaki, tapi boleh masuk dengan aku.. Kadang-kadang ada juga staff perempuan lain yang join kami tapi aku, Johari dan Hakim memang best friends kat tempat kerja ni...

Jam kat tangan aku dah tunjuk pukul 6.15 petang. Aku segera ke bilik yang menempatkan peti-peti keselamatan bagi staff di situ. Aku mengeluarkan kunci loker lalu mengambil beg yang tersimpan kat dalam.. Tiba-tiba sahaja bahuku ditepuk dari belakang. Nyaris aku terloncat. Nasib baik jugalah aku bukannya dari keturunan melatah. Kalau tak, mahu haru jadinya! Bila aku berpaling ke belakang, aku melihat Johari yang tersengih-sengih itu. Ntah kenapa dengan mamat ni...

"Hah, ko nak ape ni?"

"Mm.. ko nak terus balik ke? Jom kita pekena teh tarik kat warung mamak hujung sana.."

Johari mengajak aku untuk minum petang. Setelah berkira-kira, aku setuju dengan pelawaannya tapi mengenakan syarat yang aku mesti balik sebelum Maghrib menjelang.. Johari terus menggangguk kepala tanda mengiyakan syaratku tadi.. Lepas tu aku membonceng motosikal Johari.. Nasib baik kedai mamat tu dekat.. Setelah mengambil tempat yang sesuai, kami memesan minuman.

"Minum air saja ke? Tak nak makan?" Johari bertanya setelah mamak India tu mengambil pesanan. Aku gelengkan kepala.. Perutku masih kenyang lagi dengan lunch tadi..

“Mm..bagus jugak! Jimat sikit duit aku ni.. Hehe…!”

“Oo..ko ingat aku ni nak menghabiskan duit ko..? Blah la.. Baru belanja air dah bising.. Tu belum suruh belanja kawin lagi tu…”

“Sape nak kawin ngan ko?? Eii.. taknak aku..” Johari mengangkat tangan dan memberi isyarat tak nak setelah melihatku dari atas dan bawah.. Amboi… mentang-mentang lah penampilan aku macam dia.. takut pulak…!! Ingat aku nak sangat kat ko…?

"Ko tahu sesuatu tak?" Johari bertanya padaku. Aku memandang Johari tepat ke anak matanya.

"Tau ape lak?" soalku kasar.. Penat masih belum hilang lagi.. Aku melihat sekeliling.. Beberapa orang Bangladesh yang minum berhampiran kami memandang padaku. Salah seorangnya merenungku lalu menghadiahkan senyuman yang padanya kukira agak manis untuk mengorat gadis tempatan sepertiku. Aku menjelirkan lidah. Menyampah betul! Ada hati nak mengorat aku la tu.. Johari yang perasan dengan perbuatanku tadi menggeleng-gelengkan kepala.

"Ko jangan perasan la, Shima! Diorang tu bukannya nak ngorat ko! Just pelik tahap cipan sebab ko ni 'unik' sangat.. Tu yang pandang tak berkelip mata tu... Well, aku tau lah ko ni makhluk sesat dari planet mane ntah.. Untung-untung esok ade alien jantan yang terpikat kat ko.. So aku syorkan baik ko terima aje lamaran alien jantan tu nanti. Bolehlah ko tinggal kat penempatan di angkasa lepas tu..."

“Aku dah terima pun lamaran dari alien yang ko kata tu..” Hah, tu dia! Kasi gempak sikit satu Kuala Lumpur ni..

Johari pula terlopong mendengar kata-kataku. Tak percaya kot? Tak pun dia ingat aku main-main. Pastu Johari gelak kuat-kuat. Entah apa yang lucunya. Aku pun segera menyiku Johari.

“Ko nak bagitau aku yang ko tu nak kawin ker? Hahaha.. Geli urat saraf aku ni.. Ade pulak yang sudi nak ambik ko jadi permaisuri alien erk? Malangnya orang tu…”

Aku unik sangat ke?? Rasanya tak kot... Aku sekadar berpakaian seperti lelaki dan rambutku ini memang dah lama aku potong pendek.. Bukannya ape, aku just nak simple dan tak mahu rimas serta berserabut nak membeli alat make-up or apa saja yang sewaktu dengan perempuan lain pakai tu...

"Hah, yang ko ajak aku minum ni, kenapa?"

"Aik, takkan tak boleh kot...? Selama ni mane ade ko tolak pelawaan aku ni.. Selalu kan kita lepak kat warung ni..? Takkan dah ade orang larang ko kuar dan minum ngan aku ni..?"

"Tau takpe! Lagi beberapa minggu ni, aku bakal jadi tunang orang!"
"Gulp..! Ko biar betul? Tak caya lah aku! Baru kejap tadi ko cakap dah terima lamaran alien. Ni ko kata nak bertunang pulak? Sapelah mamat malang yang dapat ko tu yerkk…?"

Johari meletuskan ketawanya kuat-kuat.. Naik pekak telinga aku dengar suara Johari yang tak payah pakai mikrofon ni... Kuat betul suara dia ni...! Bingit betul telinga aku. Orang Bangla yang dok pandang aku tadi memandang padaku lagi. Aku menunjukkan penumbuk padanya terus dia berpaling ke arah lain.. Hah, tau pun takut!!

"Wei, ko nak gelak pun, cover-cover lah sikit... Bernanah telinga aku ni dengar suara ko yang macam kingkong tu...! Dah lah mamat bangla tu dari tadi dok pandang aku.." Aku menjuihkan mulut ke arat Bangla tu. Johari yang tengah minum teh tarik dia tu terus memandang ke arah yang aku tunjukkan. Lalu Johari tersenyum..

"Bangla tu syok kat ko kot... Ala.. kira ko laku jugak la kan.. Ok ape? Daripada ko tak laku langsung... Haha...!" Johari ni kalau gelak memang la tak reti nak cover langsung.. Buat malu aku betul la.. Nasib baik lah ko ni bukannya balak aku... si Johari oii....!

"Sape yang jadi tunang ko tu?" Johari bertanya setelah gelaknya reda. Lepas tu aku tengok muka dia pun tegang semacam.. Macam ada sesuatu yang mengganggu fikirannya.. Tak berani pulak aku nak tanya kenapa.. Entah kenapa dengan Johari ni. Berkawan denganJohari ni memang nak cari nahaslah… Sebabnya mood dia tu.. Sekejap elok, sekejap tak… Fuhh..Entah kenapa lah aku boleh bertahan kawan ngan malaun sorang ni..

"Ntahlah.. Aku tak berapa kenal sangat.. Famili aku aturkan.. Aku tukang setuju je la.. Ye la nak jadi anak mithali, kena ikut cakap parent kan??"

"Dah tu ko betul-betul suke lah mamat tu??"

"Aku tak fikir lagi nak suke ke tak. Dah aku tak kenal, nak suke apenya.. Lagi pulak nak jatuh cinta.. Eii..geli aku!!"

Aku menggoyangkan bahu tanda tak suka. Johari aku tengok serius aje bila bercakap hal bakal tunang aku ni.. Tapi aku tengok dari reaksi Johari dia macam tak suke je dengar aku cakap yang aku ni nak bertunang. Tapi kenapa dia ketawa tadi? Heran aku..

Mungkin Johari ada sebab buat begitu.. Aku dan Johari dah lama kawan sejak aku mula-mula masuk kerja kat sini dulu. Ada pada suatu hari tu, Johari luahkan perasaannya nak jadikan aku kekasih dia, tapi aku gelakkan dia sebab aku ingatkan Johari sekadar nak berlawak aje... Mana mungkin aku nak bercinta dengan dia. Aku tak pernah suka kat siapa-siapa pun.. Inikan pula Johari yang aku anggap sebagai teman sekerja saja. Lagipun aku tak suka nak bercinta ni.. Buang masa aje...

"Habis tu.. aku ni macam mane? Sampai hati ko, Shima!"

"Eh, yang ko emosional sangat ni, kenapa? Apa pulak dengan ko? Setahu aku, kita tak pernah feeling pun.. Kita kan best friend… Setakat best friend okey??” ulangku ..

“Tapi…..?”

“Cinta pun tak pernah! Jangan-jangan ko ni jatuh hati kat aku kott....?" Aku serkap jarang.. Saja nak main-main. Nak juga tahu perasaan jantan yang seorang ni kat aku bagaimana kan??

"Selama ni bila aku cuba ngorat ko, ko tak layan pun.. Ko asyik ingat aku main-main je.. Bunga yang ko selalu buang dalam tong sampah tu, ape? Kalau bukan dari aku? Siapa lagi yang nak suke kat ko kalau bukan aku.."

"Eh, ko cakap macam ni, macam lah takde lelaki lain yang suke kat aku! Macam la aku ni tak cantik sangat sampai takde orang nak pada aku.. Lagi satu macam mana aku nak ada perasaan kat ko? Selama ni kita baik sebab kita kawan. Tak lebih pun dari tu. Mungkin ko anggap kemesraan tu lain tapi bagi aku, layanan aku pada ko sama cam aku dengan Hakim.." Aku cuba berdiplomasi dengan Johari. Lelaki ni, kita kena berlembut sikit..

“Lagi satu, bunga tu aku tak minta pun! Yang ko belikan juga untuk aku, apesal?”

Naik hantu aku dibuatnya bila Johari tak berpuas hati dengan jawapan yang diberi. Kami pun dah nak bertekak ni. Mengada-ngada betul! Dah aku tak suke kat die, nak paksa-paksa pulak!

Johari merenung tajam padaku. Geram lah tu.. Cintanya bertepuk sebelah tangan. Mungkin selama ni dia menganggap aku melayannya seperti seorang kekasih tapi aku tak pernah memberi harapan sebegitu padanya. Johari sekadar kawan.

Segera aku mengangkat punggung untuk pergi dari situ namun rentapan tangan Johari membantut pergerakanku. Johari menghalang aku dari pergi.

“Ko nak pergi mane tu? Nak tinggalkan aku lagi…?” soalan Johari aku biarkan sepi. Aku cuba melangkah juga namun……..

“Aku tak izinkan ko pergi dari hidup aku lagi, Shima!”

Wah-wah mamat seorang ni, ingat aku isteri dia ke? Tak izinkan konon.. Naik meluat pulak aku dengar ayat-ayat jiwang karat Johari ni. Nak kena ni… Kami kat warung mamak ni macam nak wat movie Hindustan pulak. Lagi lah menjadi movie tu sebab kebanyakan pelakon pembantunya tuuuuuu…yang kat belakang kami tu, siapa lagi kalau bukan mamat Bangla tu.. Memang macam dah kat Bollywood ni.. Silap satu aje.. hidung hero heroin dia tak mancung macam Bangla tu.. Kalau tak memang dah menjadi aksi kami ni.. Kuch Kuch Hota Hai ke… Tak pun Dil To Pagal Hai… Kuikui…

‘Johari! Aku nak balik lah.. Perempuan macam aku ni kan tak elok balik lewat sangat. Ko sendiri yang selalu pesan kat aku. Ko tak dengar azan dari masjid tu tadi? Dah Maghrib ni, aku nak balik, nak sembahyang. Aku tak nak jadi mahkluk Allah yang bertanduk dua tu..” jelasku pada Johari.

Johari mengangkat kening. Kemudian berpaling ke belakang. Agaknya dia malu kot…? Johari bangun setelah meletakkan bayaran untuk minuman kami di atas meja. Meninggalkan aku yang terkebil-kebil di situ. Aik, tak ajak aku balik pun…? Dah merajuk agaknya mamat ni.. Aku pun tak nak tunggu lama kat warung mamak ni.. Banyak betul ‘setan’ kat sini.. Tak nak aku kena usha ngan ‘setan’ kat warung ni.. Ape kelassssss!!! Hihi…


Terkejut beruk aku menerima surat dari bahagian pengurusan kilang. Akhirnya apa yang aku takutkan berlaku jugak. Lepas ni terpaksa lah aku cari kerja kat tempat lain. Yang hairannya, Johari tak terima surat tu pun. Maknanya dia akan terus kerja kat sini. Mungkin rezeki dia memang di sini.

Mm.. takpelah, mungkin rezeki aku kat tempat lain. Dan aku bersyukur sangat-sangat sebab lepas ni aku akan berjauhan dari Johari.. Tak sanggup nak berdepan dengan Johari. Sejak peristiwa kat warung mamak tiga hari lepas, aku dan Johari dah tak bertegur sapa. Kalau ade pun, Johari hanya tahu nak melenting aku.. Mentang-mentang lah dia tu senior aku…

Sebelum ni, setiap kesalahan aku ditegurnya dengan lembut tapi sekarang dia tahu nak marah saja. Walaupun kesalahan tu cume kecil aje tapi Johari marah aku depan semua pekerja lain..
Naik malu aku dibuatnya. Wah… gara-gara aku menolak cinta dia, ini lah tempiasnya yang terkena kat aku.. Memang mengucap panjang aku masa tu..

Dengan surat ni, aku boleh berambus dari kilang ni.. Aku akan menjauhkan diri aku dari Johari. Dan yang paling penting dari Cik Natasha yang gedik tu. Gedik mengalahkan sotong lembik ajer… Perasan bagus la tu…

“Huh, bagus!! Akhirnya minah yang mengacau jalan aku kat ofis ni akan blah dari sini.. Aman sikit dunia aku…” lontaran ayat-ayat dari bibir mungil Cik Natasha tu benar-benar menggugat kewanitaanku. Masa tu Cik Natasha dengan kawan baiknya, Elly yang sama gedik dengan dia. Takpelah, aku pun tak hingin nak lama-lama kat kilang ni.. Sah lah dua ekor pontianak ni nak mengata pasal aku..

“Lepas ni boleh lah ko teruskan agenda yang terbantut dulu tu kann??” tutur Elly lalu menjeling aku yang melewati di depan mereka. Lepas tu mereka gelak terbahak-bahak.

“Alaa.. ko ingat bos kita tu minat dengan minah tomboy tu..? Takde maknenya.. Gosip pasal abang Yazid aku tu minat dengan tomboy tu sekadar goreng pisang panas aje.. Sekejap je la.. pastu hilang.. Tak mungkin bos tu minat ngan pompuan tu.. Bos minat orang macam aku ni jee… Bos kita nak gadis yang ayu dan lemah lembut macam kita ni.. Baru lah boleh jadi menantu pilihan parents bos kita tu..!”

“Oo.. really? That’s mean aku pun boleh try jugak la ye…?”

“Banyak cantik muke ko..! Maybe ko pun nak merasa juga diberhentikan kerja macam minah tomboy tu..”

“Ko ingat aku betul-betul ke? Boyfriend aku tu nak letak mana? Pacak kan dia atas tiang? Aku kawan ko, dah tentu aku sokong ko… Ape pun, idea ko memang bernas.. Sekali cakap ko, semuanya bos percaya.. Cayala.... Haha..!”

Mendengar perbualan mereka berdua, naik loya tekak aku. Gedik nak mampuss!!! Terhalang hasratku nak bertemu dengan Encik Yazid. Aku nak tahu kenapa aku diberhentikan. Tapi bila aku dengar sendiri dari mulut Cik Natasha, aku dah dapat agak, kenapa aku diberhentikan.. Sahlah ini perbuatan minah gedik tu.. Gila kuasa betullah!! Mungkin betul apa yang mereka cakap tu.. Cik Natasha sekarang menggunakan kuasa vetonya untuk menghalang sesiapa yang akan memusnahkan impiannya.

Sebab kebanyakan yang diberhentikan kerja tu semuanya rapat dengan aku. Mungkin ia ada kena mengena dengan aku??




“Eeii..geram betul aku dengan sotong lembik tuuu!! Dah la lembik, gatal nak mampus!” aku menjerit lantang hingga terkejut kawan serumahku, Ita. Masa tu dia tengak melantak Maggie. Habis tersembur keluar Maggie yang ada dalam mulut. Kesian pulak tengok dia..

“Ko ni kenapa? Terjerit-jerit macam orang gila aje…! Tengok habis Maggie aku ni. Sampai tumpah ko buat. Dah lah aku tengah kebulur ni.. Ko ganti balik!” marah betul Ita kat aku..

Ita bangun dari kerusinya lalu ke dapur untuk mengambil mop. Agaknya Ita nak lap lantai yang dah kotor tu. Terpelanting mangkuk Maggie tu kerana terkejut dengan jeritan aku tadi.. Alahai..! Sorilah, kawan.. aku tengah angin ni…

“Dalam dua minggu ni, ko asyik ulang kemarahan yang sama jer.. Relaks la.. Kerja lain kan ade lagi.. Ko dah apply ke belum kerja tu..? Hari-hari beli paper. Try nya tak jugak. Berlambak jawatan kosong tu kat paper.. Tapi aku tengok ko ni cam takde reaksi je dengan sume tu.. Kenapa?? Ko nak tunggu bulan tu jatuh kat riba ko ke? Aku agak kalau bulan tu jatuh kat ko sekalipun belum tentu ko larat nak pikul. Tak faham aku ngan ko ni..”

Aku pandang Ita yang tengah mengelap lantai sambil membebel tu. Bebel macam murai yang tercabut ekornya. Sabar je la.. Tapi memang betul katanya. Dah dua minggu aku jadi penganggur terhormat kat rumah ni.. Sebenarnya aku pun boring gak duduk rumah, tiada kerja yang nak dibuat.

“Aku geram lah bila difikirkan apa yang berlaku hari tu. Tak sangka Cik Natasha tu sanggup main kotor kat belakang aku. Dia bodek bos supaya aku diberhentikan. Sedangkan ramai lagi pekerja lain yang lembap kalau nak dibandingkan dengan aku ni.. Sudahlah kelayakan yang macam aku ni susah nak dapat kerja. Cik Natasha tu ingat aku heran sangat ke nak kerja kat kilang tu..? Mentang-mentang lah position dia lagi tinggi dari aku.”

“Apa nak susah? Sekarang ko tak perlu nak memlilih kerja sangat. Ko ambik saja apa yang ada.. Ko interview saja apa jawatan sekalipun. Janji ko dapat kerja!”

Ita meluahkan apa yang terisi di fikirannya. Betul jugak katanya. Tak patut aku memilih kerja sekarang… Tapi aku nak kerja kat mana??

Malam tu, Nurul yang baru balik dari tempat kerjanya terus menghulurkan satu borang padaku. Bila aku baca borang tu… Hah?? Borang permohonan jawatan personal secretary? Secretary tu aku tau la.. tapi kenapa mesti ada personal di belakangnya?? Takkan nak pergi mana-mana kena ikut bos pulak kot???

Konfius-konfius!! Ni nak isi ke tak nak ni…? Layak ke aku jadi secretary ni?? Selalunya nak jadi secretary kena cantik orangnya.. Kena pakai make-up, baju kurung, kasut tumit tinggi.. Yerkk!! Mana pernah aku jadi macam tu.. Takkan aku kena jadi gedik pulak? Takkan aku nak kena jadi sotong lembik macam Cik Natasha tu??

Mak aihh..! Dulu bukan main aku kutuk Cik Natasha tu, sekarang aku kena jadi macam die ke??
Eii.. pening-pening! Tapi kena isi jugak borang ni.. Penat-penat Nurul ambil bawa balik borang ni untuk aku.. Tak baik hampakan kawan. Lagipun aku cuma perlu isi je.. Belum tentu dapat lagi jawatan tu.. Apepun baik aku tidur dulu.. Krohh……..zzzzzzzz!!!



























0 Response to "Jangan Menangis Sayang 3"

Post a Comment