Jangan Menangis Sayang 6

Panggilan intercom itu segera kujawab. Talian dari sebelah sana sudah dapat kucam.. Fendi!! Apa pula yang dia nak pagi-pagi ni..? Kerusi belum panas aku duduki, harimau kat dalam bilik tu dah panggil mengaum..

“Ye, Encik Fendi! Ada apa-apa yang saya perlu buat?”

Chewahh..! Skema giler ayat aku. Padahal aku berdepan dengan bakal tunang yang akan diisytiharkan sebagai tunang aku minggu depan. Patutnya kena lah berlemah lembut kan?? Tapi dengan Fendi ni, ntah la.. malas aku nak berlembut dengan dia. Dahlah garang nak mampus. Suke nak dera aku je.. Pertama kali dia datang ke rumah dulu, awal-awal aku nak reject dia ni.. Tapi, dia boleh setuju dengan hantaran kahwin tu. Hairan!!

Kadang-kadang tu aku rasa menyesal juga terima tawaran bekerja dekat sini. Aku rasa tak bebas je kat sini. Seolah-olah pergerakanku tersekat. Aku kena ikut segala syarat-syarat yang terkandung dalam perjanjian yang ku tandatangan dulu. Nurul cakap Fendi buat macam tu sebab tak nak staf dia lari tapi dari pemerhatianku, syarat-syarat yang dia kasi tu memang akan membuat mana-mana staf yang kerja bawah dia angkat kaki. Cuma aku aje yang melekat kat sini. Agaknya Fendi gam kuat-kuat kat kaki aku ni..

Aku merenung wajah Fendi sekilas yang sepertinya tidak sedar akan kehadiranku di dalam bilik itu. Fendi ni memang nak kena ni!!

“Encik Fendi!”

Aku pasti suara jeritan aku tu cukup kuat untuk Fendi dengar. Tapi.. tanpa memandang sedikitpun ke arahku, Fendi memberikan isyarat memintaku duduk. Aikk?? Suara aku tu tak cukup bingit ke untuk mencairkan taik telinga dia tu..?? Tak pun Fendi dah siap sumbat kapas kat telinga. Sebab tu dia tak dengar jeritan aku tu..

Entah apa angin Fendi hari ni. Takkan aku buat salah kot? Rasanya kerja semalam dah siap pun. Takkan pagi-pagi nak melenting dah kot..

“Majlis pertunangan kita pada minggu depan tu, kita batalkan!”

“Hah?? Batalkan??”

“Ye.. Batalkan!”

“Tapi…. kenapa?”

Serius wajahku melihat Fendi yang sedikitpun tidak mengendahku. Tangannya ralit mencatit sesuatu di dalam fail yang terbentang di atas meja.

“Saya tak sukekan awak! Cukup jawapan tu pada awak?”

“Kenapa awak tak sukekan saya?”

“Sebab… sebab… sebab tak suke lah.. Ish, awak ni banyak songeh pulak!! Yang awak duduk kat sini sape suruh hahhh…??”

“La… awak yang suruh saye duduk tadi..! Awak ni, kenapa? Dah nyanyuk ape?? Suruh cakap sebab kenapa nak batalkan pertunangan kita pun tergagap-gagap.. Awak macam ade buat salah jerr..” Aku cuba serkap jarang.. Ye..lah, suke-suke je nak batalkan pertunangan ni.. Mungkin dia ada kekasih lain kot..

“Saya punye suke lah nak batalkan ke atau tak? Susah sangat ke awak nak terime?”

“Memang susah pun. Mak ayah awak dah tau ke? Siapa yang nak bagi tahu kat famili saye? Entah-entah mereka dah siapkan semua persiapan pertunangan kita tu.. Ish.. Malu mereka nanti….”

“Awak cakap lah sendiri! Saya dah bagitahu kat famili saya. So..pandai-pandai lah awak nak uruskan dengan famili awak tu..”

Wahh..!! Tanduk setan dah nak tumbuh kat kepala ni.. Siap berasap lagi! Mendidih betul hati aku. Suka-suka dia aje nak batalkan pertunangan ni. Sombong giler! Tapi… mm.. elok jugak kan? Sebab aku pun memang nak batalkan pertunangan ni. Dah dua hari aku terfikir-fikir nak bagitau macam mana kat Fendi untuk batalkan pertunangan ni. Last-last dia yang jalankan misi aku tu. Bagus lah, tak lah aku kena marah nanti. Ingat aku suke sangat ke kat dia ni..? Bukannya aku yang terhegeh-hegeh kat dia.

“Awak jangan memandai batalkan pertunangan tu. Awak sendiri masuk cara beradat dulu. Kalau nak batalkan pun cara beradat jugaklah. Kite orang Melayu. Kaya dengan adatnya. Ikutlah.. Ni tak, bagitau macam tu aje kat saye.. Wah-wah!! Banyak cantikkk… muke awak ye.. Kalau betul awak tak suke saye, kenapa masuk merisik saye dulu..?”

Lelaki ni memang kena ajar! Sedap aje nak membatalkan segala persiapan yang famili aku dah buat. Macam mana nak bagitau kat ibu dan ayah ni?? Walaupun aku sendiri memang merancang nak batalkan pertunangan tu, tapi bila Fendi yang mulakan dulu, memang aku bersyukur sangat.

“Saye takde masa untuk semua tu. Saye harap awak akan uruskan..”

“Takde masa?? Apa yang menyebabkan awak takde masa? Urusan awak di ofis ni terlalu banyak ke sampai nak bagitahu kat famili saya tentang hal ini pun takde masa? Kerja awak tu saye yang siapkan! Awak cuma tahu mengarahkan itu dan ini. Saya yang berkejar ke sana ke mari untuk siapkan kerja awak! Awakk…. ”

“Cup! Cup! Cup! Siapa bos kat sini??”

“Awaklah… Takkan saye pulak?”

“Sedar pun.. Yang awak marah saye tadi tu, kenapa? Saya punye suke nak suruh awak buat ape! Dah puas hidup? Ke awak dah tak nak keje kat sini lagi??” soalan dari Fendi membuatkan aku kembali ke alam nyata. Betapa beraninya aku tadi menengking Fendi. Tapi Fendi juga yang buat aku sakit hati.

“Ni.. satu lagi, kenapa awak tak pakai baju kebaya ni? Saya dah bagi syarat hari tu kan.. Saya nak secretary saya pakai baju kebaya…”

“Baju kebaya tak basuh lagi..”

“Awak ni pemalas ke apa? Berapa helai baju kebaya yang awak ada?”

“Awak, sebelum ni kat tempat keje lama, saya tak pakai kebaya. Mana saya nak tau kat sini kena pakai baju kebaya hari-hari. Yang ada pun cuma 5 helai aje.. Awak ingat saya ni ada buka butik baju kebaya ke..?”

“Hantar lah dobi..!”

“Awak ingat saye tukang cop duit ke nak pergi dobi selalu? Muke saye ni ada muke bank ke..?”

“Awak ni kan.. Kuat melawan betullah.. Dah jom ikut saye!!”

Dengan pantas, Fendi menarik tangan aku. Kalut aku mengikutnya dari belakang.. Ah… sudah nak dibawa kemana pula ni? Takkan lunch kot… Belum timenya lagi…








Reaksi anda : 

1 Response to " "

  1. ...De mYsTeRiOuS Me... says:
    January 16, 2009 at 2:47 PM

    bestttttttttttnyyeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!! hehehehehe

Post a Comment