Dah Tak Nangis Dah 4

"Aku harap apa yang kau buat ni tak mendatangkan masalah kepada sesiapa..”

“Memanglah!”

“Tapi kalau kau hentikan rancangan kau tadi, rasanya lagi bagus kot!”

“Habis?? Dia yang membuatkan aku menderita begini, kau rasa dia tak bersalah??”

“Penderitaan kau ni sebab perbuatan kau yang bodoh tu…! Akal kau terlalu pendek! Sikap kau yang kebudak-budakkan tu mencerminkan peribadi kau yang terlalu murah di mata lelaki. Kau harus sedar hakikat ini! Kau sendiri yang mengundang derita tu..”

“Ahhh… persetankan semua tu! Memang dia yang patut dipersalahkan. Kalau bukan sebab perempuan tu, dah lama aku bahagia dengan Fendi. Apa istimewanya perempuan kalau nak dibandingkan dengan aku..?”

“Kau nak aku cakap jujur ke?”

Marina menganggukkan kepala.

“Kau tu bodoh!!!”

“Apa????”

“Lagipun dah itu jodoh mereka, kau kena redha!”

*******************

Aku hanya memandang penuh curiga kelakuan Fendi. Baru sebentar tadi Fendi balik dari pejabatnya. Tidak berbekas pun rasa bersalah terlihat di raut wajahnya yang tampan itu. Dan harus kuakui wajahnya itu pastinya menjadi kegilaan ramai suatu masa dulu. Mustahil semasa kami belum bergelar suami isteri, Fendi tidak mempunyai kekasih.

Mesej yang kubaca malam tadi tentu dari bekas kekasihnya. Kalau boleh aku cuba untuk menepis rasa cemburu yang bersarang dari hati. Tapi apakan daya, aku hanya insan yang lemah. Huhu…

“Abang dah makan??”

Persoalan aku mati di situ. Wajah masam Fendi aku pandang. Ah, kenapa dengan suamiku hari ni??

“Abang…”

“Abang penat la.. Jangan ganggu abang, boleh tak??” sedikit keras suara itu dilontarkan.

Aku hanya terdiam. Tak sangka Fendi meninggikan suara padaku sebentar tadi. Aiyaa… apa pasal ni..? Salah aku ke sebab nak ambil berat pasal dia..?

“Abang ade masalah kat ofis ni..? Cuba la cerita kan sayang. Mungkin sayang boleh bantu abang..” Aku kendurkan suara dan berlembut dengan Fendi. Mungkin hatinya akan sejuk. Mana tahu kalau dia boleh kongsikan masalah yang memberatkan fikirannya itu.

“Berapa kali abang nak bagitau kat sayang?? Jangan ganggu abang sekarang..”

“Sampai hati abang!! Kenapa nak tengking sayang ni? Mesti sebab pompuan tu kan?”

“Pompuan??”

“Ye la.. Kekasih lama abang dah contact abang balik kan?? Dok rayu-rayu. Main pujuk-pujuk. Sekarang hati abang dah berbelah bagi kan..?”

“Ape benda la yang sayang merepek ni..? Sudah lah, anak dah nangis tu. Pergi pujuk dia..”

Aku hentakkan kaki ke lantai. Tanda protes sebenarnya. Apa salahnya kalau Fendi bagitau aku hal sebenarnya.? Tak salah kalau berkongsi masalah. Alasan anak menangis aku rasa macam tak logic je.. Sebab aku tak mendengar pun tangisan anak kami. Atau sememangnya lelaki ni ego terlampau? Sengaja tak mahu beritahu apa yang bersarang di kepalanya.

Huh!! Entah apasal la… hatiku ni panas sangat! Seolah-olah disiram dengan api. Hatiku dah meronta-ronta minta penjelasan dengan Fendi. Melihat ketegangan di wajah Fendi membantutkan usahaku. Tak pasal-pasal je nanti, perang mulut tercetus antara kami. Kalau Fendi jadi api, aku kena jadi air nya.. Mmmm…

*****************

Fendi berada di bilik bacaan. Sambil tangannya memegang handphone, dia mengeluh.

Perempuan ni memang leceh! Desis hati kecil Fendi..

Dah aku reject pun, masih terhegeh-hegeh nak kan aku. Aku dah kata aku dah kahwin pun masih berminat nak meraih cinta lama itu. Ke rela nak hidup bermadu???

Upss.. Kalau lah Shima tau niat aku ni, mampus dijeritnya. Bergegar je rumah ni nanti. Tadi pun dah hentak kaki. Marah sangat! Aku tak pernah lihat Shima marah betul-betul! Macam mana agaknya kalau dia marah?

Huh, nak ke aku buat pasal kali ni? Sengaja nak membakar jerami di tengah sawah dan membiarkan apinya marak di bendang hati Shima tu. Perghh.. Kalau la Shima tahu aku ada niat macam ni….? Mm.. tak tahu lah aku nak kata apa??

Marina pun satu. Bukannya dia tak tahu aku dah beristeri. Atau dia sengaja mahu cari nahas? Mahu memporak perandakan mahligai yang aku bina ini. Arghh.. tension aku dibuatnya.

Reaksi anda : 

1 Response to "Dah Tak Nangis Dah 4"

  1. MaY_LiN Says:
    April 8, 2011 at 1:10 AM

    wa..ade n3 da..
    tahniah tahniah..
    hope fendi sedar ape yang die buat
    jangan sampai shima bawak lari kain baju dah ler

Post a Comment